A kínai Dongfeng beszállna a PSA konszernbe

A céget eddig irányító család elveszítheti régtől élvezett pozícióját.

Szabó Péter
2013. 10. 10. 16:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az üzlet mögött erős tőke áll, ugyanis a részesedés értéke az autógyártókból mintegy 10 milliárd jüan (356,1 milliárd forint). A PSA nem fűzött kommentárt a cikkhez, de annyit elismert, hogy új ipari és kereskedelmi lehetőségeket kutat különböző partnerekkel, „beleértve az ezt kísérő financiális alkalmazásokat”. A Dongfengtől érkező pénzügyi befektetés mindenesetre segítené a konszernt a gazdasági nehézségek áthidalásában, és az új kapcsolat erősíthetné a franciák tengerentúli terjeszkedését, amire szükség is van, ugyanis Európában már a hatodik egymást követő évben csökkent tovább az autóeladások száma.

Az elemzők szerint komoly pénzszűkében van a PSA – egyesek 600 milliárd forintnyi összeget emlegetnek, amellyel a 2014-es hitelkötelezettségének kell eleget tennie a konszernnek. A PSA és a Dongfeng egyébként jelenleg is együtt dolgozik egy kínai gyár megépítésén, és mindkét autógyártó elismerte, hogy a partneri kapcsolat elmélyítésén gondolkoznak. Eközben a PSA az első félévben 510 millió eurós működési veszteséget könyvelhetett el, melynek csökkentésére 11 200 francia munkahelyet szüntettek be és bezárták a Párizs melletti gyárat.

 

A konszern vezetője, Philippe Varin tervei szerint a gyártó pénzszükségletét 50 százalékkal csökkentik 2013 végére – van miből, ugyanis az óriás 3 milliárd eurót költött tavaly. Ennek érdekében a PSA tárgyalásban van a szakszervezetekkel is, hogy a túlórás bérek csökkentésért és a fizetések befagyasztásért cserébe megnöveli franciaországi befektetéseit az elkövetkező három évben, vagyis már a rövid-közép távú tűzoltás eszközeit is igénybe veszik.

A 30 százalékos kínai tulajdonlás viszont komoly stratégiai kérdéseket vet fel. Egyrészt a francia törvények szerint mindenkinek, aki 30 százalékos vagy afeletti részvényt szerez egy cégben, tender ajánlatot kell tennie a többi részvény megvásárlására. Másrészt a Peugeot család, amely jelenleg a részvények 25,5 százalékával rendelkezik, félő, hogy elveszíti a cég feletti irányítást.

 

A GM a Peugeot második legnagyobb részvénytulajdonosa a maga 7 százalékával. A múlt héten Steve Girsky az amerikai gyártóóriás alelnöke elmondta, hogy az együttműködés túlélné a dongfenges átvételt, hiszen a közös gyártás, eladás és járműfejlesztés a GM európai terveinek komoly részét képezi. Persze bármi elképzelhető, a PSA belső előírásai szerint ugyanis a GM-nek joga van elállni az együttműködéstől, amennyiben tulajdonosváltás történik a francia autógyártónál.

A PSA részvényei az idei évben több mint a kétszeresére emelkedtek, összesen 4,4 milliárd euróra értékelve a francia gyártóóriást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.