Az európai viszonylatban is fejlettnek számító, zsámbéki Drivingcamp vezetéstechnikai centrum felé tartva átfutott rajtam a gondolat, miszerint a Mercedes komoly teszt alá veti a vezetési tudásomat, és itt az alkalom, hogy rácáfoljak minden előítéletre, amely első pillanatban felmerül, amikor női vezetőről van szó. Természetesen a márka képviselői a férfiakról sem feledkeztek meg: a szervezők változatos modellbemutatóval, egyebek között az új S osztállyal is készültek, de a hangsúlyt egyértelműen a hölgyek oktatására, szórakoztatására helyezték.
A terepet szemlélve vegyes izgalom járt át, miközben több kérdés is felmerült bennem. Vajon kézi vagy automata váltós modellek lesznek? Milyen választási szempontok alapján ülhetünk be egy-egy autóba? Tudom-e követni az instrukciókat úgy, hogy egy számomra teljesen ismeretlen négykerekűben ülök néhány perce? A mindennapokban egy 70 lóerős benzines Smart Fortwo MHD a társam, így nem csoda, ha kérdéseim támadtak, hogy egy erősebb járművet hogyan fogok kezelni egy vízoszlop közepén.
Választhattam az A, B és C osztály modelljei közül, a magyarországi gyártású CLA-ban is próbára tehetem magam, s a lehetőségek egy GLK-t is rejtettek. A szervezők kitűnő hangulattal oldották a kezdeti izgalmat, bátorkodtam tehát rögtön az első feladatnál egy új CLA kormánya mögé ülni. A pályák előre meghatározott sorrend szerint követték egymást, ami már az érkezéskor jelentős izgalmakat ígért. Hét csoportban öt modult kellett teljesítenünk, amelyek mindegyike azt a célt szolgálta, hogy modellezze az előforduló közlekedési veszélyhelyzeteket, és a felmerülő hibákat a képezett instruktorok segítségével időben korrigáljuk.
Az első modul vízzel borított körpályát takart, amely az az alul- és túlkormányozott manővereket mutatta be, mindezt természetesen olyan biztonságos körülmények között, hogy az erőteljes tapadásvesztés ellenére sem éreztem magam veszélyben. A rántópados modul látványos, egyben erőteljes feladatként jelentkezett, itt a vizes aszfalton hirtelen megrántott autó egyenesben tartása szolgált feladványként, olykor látványos piruettezés kíséretében. A játszótér névre keresztelt feladat szlalomozás és vízoszlopok együttesét jelentette, eltérő tapadású felületen, ezzel a hirtelen felbukkanó, váratlan akadályok kikerülését és a vészfékezést gyakoroltatták. A legnehezebbnek a lejtős pályának elnevezett szakasz mutatkozott, amely egy 9 fok dőlésszögű, éles kanyart magában foglaló, műgyantával borított pályatestet takart, ahol nemcsak a haladás volt kihívás: a pálya elején elhelyezett rántópad lényegesen megnehezítette a teljesítést.
Instruktoraink elméleti tudással is felfegyvereztek a Barényi Béláról elnevezett teremben, ahol a Mercedes-Benz történelmi fejlesztésein túl a legújabb vezetői segédrendszerek szolgáltatásaiba is betekintést nyerhettünk.
A nap folyamán mindegyik szakasznál módunk volt autót választani és cserélni, ami kétségtelenül hízelgő ajánlatnak bizonyult, de az egyes típusok megismerését ez a változatosság nem segítette, ezért a kormány- és ülésbeállítás olykor segítséget igényelt. Nem bántam, amikor automata váltóval felszerelt példányba ülhettem, érdekes tapasztalata volt ugyanakkor a napnak, hogy többen szavaztak a kézi váltós modellekre – bizonyára mindenki annak megfelelően választott, hogy a mindennapok során kuplungozik-e, vagy sem.
A hirtelen alkalmazkodás elengedhetetlen volt mind a pályán, mind pedig az autóban, de panaszra semmi okunk nem lehetett, a szervezők különleges figyelmességgel készültek minden esetre. Az öt pályát végigjárva és olykor extra köröket téve átfogó képet kaphattunk tudásunkról, és egy-egy gyorsabb, pontosabb megoldás komoly örömöt jelentett mindenkinek. A tapasztalatokat kellemes ebéd keretében lehetőségünk volt kicserélni, miközben újabb csoportok készültek a pályára és a Miele élménykonyhájába, amely aktív részvétellel egybekötve a további kikapcsolódásért felelt.
A Mercedes Lady Day nagyszerű kezdeményezés. A felejthetetlen élmény mellett olyan maradandó tudást nyújt, amely a résztvevők mindegyikét minden útján el fogja kísérni. A vezetéstechnikai programmal a márka újabb meghatározó lépést tett a biztonságfejlesztés érdekében, azzal, hogy ránk, nőkre külön gondol. Hiszen minden pillanatban, amikor óvatosabban, jobban vezetünk, mint korábban, mindenkire vigyázunk, önmagunkra és másokra egyaránt.
A vezetéstechnikai tréning változást eredményezett a mindennapjaimban. Tudatosabban és óvatosabban közlekedem, felvértezve olyan speciális manőverekkel, melyeket elméleti oktatás során nem tudtam volna elsajátítani. Biztonságos környezetben készülhettem fel a lehetséges veszélyhelyzetekre, és ez a tudás velem marad minden helyzetben. Vezetéstechnikai tréningek szerencsére országszerte több helyszínen is elérhetőek, és mindenki számára ajánlottak, mert a biztonságos vezetés életeket menthet. Minden időben.