Vezetéstechnika nőknek, nem csak nőkért

Szeptember második hétvégéjén immár ötödik alkalommal rendezték meg a Mercedes-Benz Hungary Kft. nagy sikerű női vezetéstechnikai tréningjét, a Lady Dayt.

Simon Sára
2013. 10. 03. 6:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az európai viszonylatban is fejlettnek számító, zsámbéki Drivingcamp vezetéstechnikai centrum felé tartva átfutott rajtam a gondolat, miszerint a Mercedes komoly teszt alá veti a vezetési tudásomat, és itt az alkalom, hogy rácáfoljak minden előítéletre, amely első pillanatban felmerül, amikor női vezetőről van szó. Természetesen a márka képviselői a férfiakról sem feledkeztek meg: a szervezők változatos modellbemutatóval, egyebek között az új S osztállyal is készültek, de a hangsúlyt egyértelműen a hölgyek oktatására, szórakoztatására helyezték.

A terepet szemlélve vegyes izgalom járt át, miközben több kérdés is felmerült bennem. Vajon kézi vagy automata váltós modellek lesznek? Milyen választási szempontok alapján ülhetünk be egy-egy autóba? Tudom-e követni az instrukciókat úgy, hogy egy számomra teljesen ismeretlen négykerekűben ülök néhány perce? A mindennapokban egy 70 lóerős benzines Smart Fortwo MHD a társam, így nem csoda, ha kérdéseim támadtak, hogy egy erősebb járművet hogyan fogok kezelni egy vízoszlop közepén.

Választhattam az A, B és C osztály modelljei közül, a magyarországi gyártású CLA-ban is próbára tehetem magam, s a lehetőségek egy GLK-t is rejtettek. A szervezők kitűnő hangulattal oldották a kezdeti izgalmat, bátorkodtam tehát rögtön az első feladatnál egy új CLA kormánya mögé ülni. A pályák előre meghatározott sorrend szerint követték egymást, ami már az érkezéskor jelentős izgalmakat ígért. Hét csoportban öt modult kellett teljesítenünk, amelyek mindegyike azt a célt szolgálta, hogy modellezze az előforduló közlekedési veszélyhelyzeteket, és a felmerülő hibákat a képezett instruktorok segítségével időben korrigáljuk.

Az első modul vízzel borított körpályát takart, amely az az alul- és túlkormányozott manővereket mutatta be, mindezt természetesen olyan biztonságos körülmények között, hogy az erőteljes tapadásvesztés ellenére sem éreztem magam veszélyben. A rántópados modul látványos, egyben erőteljes feladatként jelentkezett, itt a vizes aszfalton hirtelen megrántott autó egyenesben tartása szolgált feladványként, olykor látványos piruettezés kíséretében. A játszótér névre keresztelt feladat szlalomozás és vízoszlopok együttesét jelentette, eltérő tapadású felületen, ezzel a hirtelen felbukkanó, váratlan akadályok kikerülését és a vészfékezést gyakoroltatták. A legnehezebbnek a lejtős pályának elnevezett szakasz mutatkozott, amely egy 9 fok dőlésszögű, éles kanyart magában foglaló, műgyantával borított pályatestet takart, ahol nemcsak a haladás volt kihívás: a pálya elején elhelyezett rántópad lényegesen megnehezítette a teljesítést.

Instruktoraink elméleti tudással is felfegyvereztek a Barényi Béláról elnevezett teremben, ahol a Mercedes-Benz történelmi fejlesztésein túl a legújabb vezetői segédrendszerek szolgáltatásaiba is betekintést nyerhettünk.

A nap folyamán mindegyik szakasznál módunk volt autót választani és cserélni, ami kétségtelenül hízelgő ajánlatnak bizonyult, de az egyes típusok megismerését ez a változatosság nem segítette, ezért a kormány- és ülésbeállítás olykor segítséget igényelt. Nem bántam, amikor automata váltóval felszerelt példányba ülhettem, érdekes tapasztalata volt ugyanakkor a napnak, hogy többen szavaztak a kézi váltós modellekre – bizonyára mindenki annak megfelelően választott, hogy a mindennapok során kuplungozik-e, vagy sem.

A hirtelen alkalmazkodás elengedhetetlen volt mind a pályán, mind pedig az autóban, de panaszra semmi okunk nem lehetett, a szervezők különleges figyelmességgel készültek minden esetre. Az öt pályát végigjárva és olykor extra köröket téve átfogó képet kaphattunk tudásunkról, és egy-egy gyorsabb, pontosabb megoldás komoly örömöt jelentett mindenkinek. A tapasztalatokat kellemes ebéd keretében lehetőségünk volt kicserélni, miközben újabb csoportok készültek a pályára és a Miele élménykonyhájába, amely aktív részvétellel egybekötve a további kikapcsolódásért felelt.

A Mercedes Lady Day nagyszerű kezdeményezés. A felejthetetlen élmény mellett olyan maradandó tudást nyújt, amely a résztvevők mindegyikét minden útján el fogja kísérni. A vezetéstechnikai programmal a márka újabb meghatározó lépést tett a biztonságfejlesztés érdekében, azzal, hogy ránk, nőkre külön gondol. Hiszen minden pillanatban, amikor óvatosabban, jobban vezetünk, mint korábban, mindenkire vigyázunk, önmagunkra és másokra egyaránt.

A vezetéstechnikai tréning változást eredményezett a mindennapjaimban. Tudatosabban és óvatosabban közlekedem, felvértezve olyan speciális manőverekkel, melyeket elméleti oktatás során nem tudtam volna elsajátítani. Biztonságos környezetben készülhettem fel a lehetséges veszélyhelyzetekre, és ez a tudás velem marad minden helyzetben. Vezetéstechnikai tréningek szerencsére országszerte több helyszínen is elérhetőek, és mindenki számára ajánlottak, mert a biztonságos vezetés életeket menthet. Minden időben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.