Magas Á – Bemutatkozott a Mercedes GLA 45 AMG

Alig három hónappal a kis hobbiterepjáró premierje után bemutatták a legütősebb GLA-t.

Szabó Péter
2013. 11. 23. 11:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagyon jó esélyekkel szériagyártásba kerülő újdonság erejét ezúttal is a világ legnagyobb teljesítményű négyhengeres erőforrása szolgáltatja. A kétliteres turbómotor 360 lóerőt és 450 newtonméter nyomatékot tud felmutatni, ehhez kivételes hatékonyság is társul. Az összkerékhajtás és a hétfokozatú dupla kuplungos automata váltó ügyes játékának köszönhetően 5 másodperc alatti 0–100-as sprintre számíthatunk, miközben a vegyes gyári fogyasztás a magasabb felépítmény ellenére sem szökik 8 liter fölé.

A néhány kiegészítőjét eltekintve teljesen szériaközeli tanulmány 255/35 R21-es abroncsokon gördül, melyek porschés recept szerint központi csavarokkal rögzülnek. Valószínűleg ezen a ponton a végső modell konvencionálisabb lesz. A sorozatgyártás megkezdéséig a jövő évig biztosan várnunk kell, mikor várhatóan 16 millió forint körüli induló áron küldik majd harcba a csillagos mindenest.

Közben a GLA hagyományosabb verziói már hazánkat is megközelítették. De mit is kell tudni a frankfurti autószalonon bemutatkozott újdonságról?

A kis hobbiterepjáró gyártásának első körben biztosan nem lesz köze Kecskeméthez, amiért kicsit szomorúak vagyunk (Németországban, Rastatt városban, az A és B osztály mellett készítik majd), viszont olyan merész és fiatalos formavilággal lép piacra a típus, amiért komoly elismerés jár a márkának. Nem kérdés, hogy a Mercedes-Benz fiatalítani kívánja vásárlóközönségét, amihez minden esélye megvan a GLA-t elnézve.

Az persze más kérdés, hogy a mindössze 1494 milliméter magas négykerekű esetében – már csupán a szerény hasmagasság miatt is – terepképességekről nem igazán beszélhetünk, ám a visszajelzések alapján erre nincs is igazán szükség a potenciális vásárlók körében. Így is épp elég terepesebb terepes között válogathatunk a márka kínálatán belül.

A GLA inkább tűnik gólyalábakra állított vagány kompaktnak, mint egy suv-nak – szerintünk sokkal közelebb áll a Volvo V40 CC-hez, mint a Range Rover Evoque-hoz –, amit a sima kompaktok között is kiválónak számító 0,29-os légellenállási együttható is tanúsít. Mindezek ellenére a 2,7 méteres tengelytávolságú, az A és B osztály alapjait használó GLA nem kicsi: 4,42 méteres hosszával és 1,8 méteres szélességével még a zsúfolt belvárosokban is otthon fogja érezni magát, miközben ötszemélyes utastere négy embernek elegendő helyet biztosít.

A csomagtartó alaptérfogata 421 liter, ám a feláras rakodási csomag megrendelése esetén, a hátsó üléstámlák meredekebbre állításával 481 literünk is lehet, melyet a támlák előredöntésével természetesen még tovább bővíthetünk. A belső formák, színek és anyagok egyértelmű rokonságot mutatnak az alapokat adó testvérmodellekével, így belül nem számíthatunk meglepetésekre, ám az összhatás tagadhatatlanul szép.

A motorháztető alatt kezdetben két benzines és két gázolajos erőforrással találkozhatunk, s a márka szokásához híven mindegyik négyhengeres egységet turbó lélegezteti. Benzinesfronton az 1,6 literes GLA 200 nyitja a sort 156 lóerővel és 250 newtonméterrel, a következő lépcsőfokot már a 211 lovas, 350 newtonméteres GLA 250 jelenti. A gázolajos GLA-kat mindkét esetben a jól ismert 2143 köbcentiméteres motor hajtja, a papíron mindössze 4,3 litert fogyasztó 200 CDI kivitelben 136 lóerővel és 300 newtonméterrel, a 220 CDI verzióban 170 tagú ménessel 350 newtonméterrel.

A két csúcsmotorhoz szériában jár a márka start/stop rendszerrel is felvértezett hétsebességes dupla kuplungos automata váltója, amely a szériában hatgangos kézi egységgel párosított alapmotorokhoz felár ellenében kérhető. Az elsőkerék-hajtás mellett természetesen kérhetjük a GLA-hoz a Mercedes új összkerékhajtását, amelyhez terepesen rövid váltófokozatot és lejtmenet-szabályozót kapunk, s a 4Matic-hoz mindenképp jár az automata is.

A 360 lóerős 45 AMG rövidesen csatlakozik a kínálathoz, addig meg kell elégednünk a 211 lóerős GLA 250 remek 6,5 másodperces 0–100-as sprintidejével és 235 km/h végsebességével, amely értékekhez a gyári adatok szerint mindössze 7,1 l/100 km-es benzinfogyasztás társul.

Extrák terén a márkától megszokott módon végeláthatatlan kínálatra számíthatunk, mi elöljáróban egyedül az állítható futóművet hiányoljuk a listáról – az aktív asszisztens rendszerek kínálata viszont teljes lesz. Természetesen az AMG sportcsomagot is megtaláljuk majd a kínálatban.

A frankfurti világpremiert követően nem sokkal, az előzetes információk szerint valószínűleg novemberben megkezdődik a rendelésfelvétel, s az első példányok a Mercedes ígérete szerint a jövő év elején kerülnek majd tulajdonosukhoz. Az árakkal kapcsolatban egyelőre nincsenek információink, ám mi azonos motorizáltság és hajtáslánc esetén körülbelül a Kecskeméten készülő CLA árszintjére várjuk a GLA-t. Ez azt jelenti, hogy a 156 lóerős alapbenzinmotorral véleményünk szerint 9-9,5 millió forint között lesz az indulóár, s a csúcsváltozat extrák nélkül körülbelül bruttó 11,5-12 millió körül fájhat majd, ami nagyjából megfelelne a legnagyobb konkurensekért kért összegnek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.