Maximális – minden információ az új Miniről

Kívül és belül is nagyobb lett az elődeinél az új Mini.

Szabó Péter
2013. 11. 21. 7:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új Mini elődjénél 98 mm-rel hosszabb, 44 mm-rel szélesebb és 7 mm-rel magasabb, miközben tengelytávja 42 mm-es növekedéssel 2,495 méterre emelkedett. Ezeknek, s az elöl 42, míg hátul 34 mm-rel kiszélesített nyomtávnak köszönhetően a kerekek még inkább a sarkokba tolva igyekeznek a gokartos hangulatot fokozni. Belül pedig nem csak egyértelműen nagyobb az újdonság változatlanul négyszemélyes utastere, de csomagtartója is lényegesen öblösebb: alaptérfogata 160-ról 211 literre nőtt.

A külső a várakozásoknak megfelelően ügyesen álcázza a teljes egészében új alapokat. A karakteres formai stílusjegyek, mint például a hatszögletű hűtőrács, az első fényszórók és a hátsó lámpák jellegzetes krómszegélye, az oldalsó irányjelző egység, valamint a karosszéria körbefutó fekete szegélyének újszerű interpretációja feldobja az összképet. Az igényesen kidolgozott részletek emelik ki még inkább az új modell kiforrott karakterét. A kínálatot öt új szín gazdagítja, a tető kívánságra pedig felár nélkül érhető el kontrasztárnyalatú fényezéssel. Az új tervezésű fényszórók alapkivitelben nappali menetfénnyel gazdagodtak. Felár ellenében LED-es megvilágítást kérhetünk úgy a fényszórókhoz, mint a belső térbe egyaránt.

Új autóhoz új modellgenerációt mutatott be a gyártó. A kettős megfúvású turbóval ellátott erőforrások kivétel nélkül teljesítik az Euro 6-os normát, fogyasztásuk pedig sokat csökkent. A beszálló benzines Cooper három hengerrel és 1,5 literes űrtartalommal gazdálkodik, összesen 136 lóerőt és 220, sőt, túltöltéssel 230 Nm csúcsnyomatékot bízva a vezetőre. Előbbi szép nagy platót képezve 4500-as fordulattól egészen 6000-ig elkísér, miközben a nyomaték már 1250-tól felépülve 4750 1/percig jelen van.

Az alacsony tömeg mellett ennek is köszönhető, hogy már ez a kiadás is letudja 7,9 másodperc alatt a 0–100-as sprintet, miközben végsebessége 210 km/h. A felár ellenében kérhető hatfokozatú automata váltó a gyorsulást 7,8 szekundumra apasztja, miközben a mindössze 4,5 literes vegyes fogyasztást maximum a nagyobb kerekekkel kombinálva növeli 4,8 l/100 km-re.

A dízel alternatívaként szolgáló Cooper D szintén 1,5 literes, háromhengeres, 2000 baros maximális befecskendezési nyomással. Az újdonság 116 lóerőt teljesít 4000-es fordulaton, 270 Nm-es nyomatékcsúcsa pedig 1750-nél köszönt be egy gyors búcsú erejéig. A 9,2 másodperces 0–100-as sprint és a 205 km/h-s végsebesség is a benzines alternatíva felsőbbrendűségét bizonygatja, amellyel szemben a 3,5-3,8 literes fogyasztás küzd.

A Cooper S verzió ugyanis négyhengeres, kétliteres turbómotort használ. Az erőforrás 192 lóerős csúcsteljesítménye 4700-tól 6000-ig repíti a könnyű karosszériát, az alapból 280, overboost funkció révén 300 Nm-es nyomaték pedig 1250-től egészen 4750-ig izzasztja meg az első kereket, ha kell, akár hatfokozatú automata által közvetítve: segítségével a szerényebb benzineshez hasonlóan egy tizeddel javul a kötelező sprint: 6,8-ról 6,7 szekundumra. A végsebesség 235 km/h.

Az új üzemmódválasztó továbbá széles körű hangolhatóságot biztosít a takarékostól a normális viselkedésen át a kifejezetten sportos reakciókig. Az étvágyat csökkentő „Green” üzemmódban az előzetes hírekkel szemben a nem kilenc-, hanem továbbra is hatfokozatú automata váltó vitorlázásra is képes.

A belső értékekről a németek már korábban is sokat árultak el. Az egyik ilyen újítás, amely eddig ebben a szegmensben még nem volt tapasztalható, a head-up display jelenléte, amely a nagytestvér BMW-től eltérően a Miniben a szélvédő helyett egy különálló üveglapra vetít különböző fontos információkat, mint például a sebességet, a navigáció instrukcióit, a szórakoztató rendszer adatait, vagy a különféle jelzéseket és figyelmeztetéseket.

A biztonság terén szintén elöljáró lesz kategóriájában a városi kisautó, ugyanis ellenlábasai közül az elsők között lesz kapható gyalogos- és ütközésfigyelő rendszerrel, amely a szélvédőbe épített széles látókörű kamera adataiból érzékeli az esetleges veszélyforrásokat az autó előtt. Amennyiben valóban észlel ütközésveszélyt, a kisautó különböző hang- és képhatásokkal (például a head-up displayen) figyelmezteti vezetőjét, majd ha erre a sofőr nem reagál, képes lesz magától fékezni a baleset megelőzésére, vagy a károk csökkentésére – ezt egyébként a fent említett rendszert kiegészítő városi fékező asszisztens teszi lehetővé.

Továbbá szegmensében elsőként kaphatja meg a Mini a távolsági fényszóró asszisztenst, mely a fényviszonyok és a környezet folyamatos vizsgálatával automatikusan képes aktiválni az esetlegesen szükséges országúti fényszórókat. Ezek mellett olyan finomságok kapnak még helyet az autóban, mint a kameraalapú aktív távolságtartó tempomat, a tolatókamera, a párhuzamos parkolást végző rendszer, vagy a táblafelismerő, mely folyamatosan tájékoztatja a sofőrt a fennálló sebességkorlátozásról.

A valamivel bővebb alapfelszereltség és a méretnövekedés ellenére az összes változat tömege csökkent némileg. A Cooper üres tömege mindössze alig 1050 kilogramm, de a legnehezebb automata váltós Cooper S is mindössze 1,15 tonnát nyom a mérlegen utasok és üzemanyag nélkül. Ennek ellenére a gyártó jóval alacsonyabb zajszintet ígér, amiben a 0,28-ra csökkent légellenállási együttható (cw-érték) is a tervezők segítségére sietett.

A Cooper 5,5 millió forint alatti listaáron lesz elérhető, a dízel legfeljebb 300-500 ezer forinttal lesz költségesebb nála, miközben az igazán sportos S kiadáson 6,5 millió körüli árcédula lóghat. Az első példányok várhatóan tavasszal érkeznek meg a kereskedésekbe.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.