A technika alapötlete a Mercedes–Benzhez és annak DiesOtto projektjéhez fűződik. Az újdonság jelentené a japánok SKYACTIV technológiájának következő lépcsőfokát, melynek értelmében 2017-től jönne a második generáció. A négy év múlva debütáló motorcsalád kétségkívül legérdekesebb pontja a kompresszióarány, amelyet ezúttal 18.0:1-re lőttek be a mérnökök, azaz benzinmotorhoz mérten rettentően magasra. Ilyen paraméterek a dízelmotorok esetében megszokottak.
Természetesen nem céltalanul emelték ilyen magasra a kompressziót a szakemberek, hiszen egyértelmű, mit szeretnének elérni: a dízelmotorokhoz hasonlóan a szikragyújtás, azaz a gyertya elektromos íve híján a magas végnyomás és az így kialakult hőmérséklet indítja be az irányított égést. Mindez a gyártó szerint akár 30 százalékos fogyasztáscsökkenéshez is vezethet. A Mazda már a jelenlegi, 14.0:1-es kompressziójú SKYACTIV-G erőforrásával is sokkolta a világot 2010-ben, s a recept tapasztalataink szerint is sikeres volt, hiszen a Mazda a szívómotorok segítségével is tudja tartani a frontot a konkurencia turbós erőforrásaival szemben.
Egyébként a japánok már korábban bejelentették, hogy a HCCI (homogeneous charge compression ignition – homogén keverék kompressziós begyújtás) elvén alapuló motort szeretnének építeni. A jelenlegi állapotok ismeretében pedig elmondhatjuk, hogy a Mazda a többiek, így a Hyundai és a Mercedes–Benz előtt jár, hiszen úgy tűnik, elsőként ők fogják bevezetni a kompressziógyújtásos benzinmotorokat. Ezzel a lépéssel ráadásul azt is sejteti a japán gyártó, hogy nem kíván beállni a többiek mellé és a downsizing, illetve a turbófeltöltés helyett továbbra is a szívómotorok tökéletesítésével szeretnének élhető alternatívát nyújtani.
Persze nem ilyen egyszerű az egész, hiszen bizonyos munkapontokban, így magas fordulatszámok esetében továbbra is megmaradna a gyertyával való begyújtás, így mindenképpen kihívást jelent a mérnökök számára, hogy a szikra- és a kompressziógyújtás váltása a lehető legfinomabban történjen meg. Ezzel párhuzamosan pedig már a harmadik generáció előkészítése is folyik: a Mazda adiabatikus égéstérrel tenné ultrahatékonnyá a benzinmotort.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!