Szentségtörés: négyhengeres sportautó a Jaguartól

A downsizing fogalmához már hozzászokhattunk, ami kisebb, elsősorban feltöltött motorok használatát jelenti.

Vajda János
2014. 02. 02. 18:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ám van, amikor néha fáj a downsizing: a Jaguar például rövidesen négyhengeres motorral dobja piacra friss büszkeségét, az F-Type sportautó roadster és kupé kivitelét. Halkan hozzátesszük, hogy négyhengeres Jaguar sportautóra eddig még nem volt példa a történelemben. A hangélmény tekintetében biztosan komoly lemondással jár majd a négyhengeres felépítés, amit némileg ellensúlyozhat esetleg egy ügyesen megalkotott rezonátor az izgalmasabb kipufogószólamok megszólaltatása érdekében.

Ugyanakkor ezt leszámítva csak előnyökkel jár a kompakt erőforrás, ami a hírek szerint kétliteres, és természetesen turbófeltöltéses lesz. A legegyszerűbb megoldás a JLR konszern által jelenleg is használt Ford-féle kétliteres, 240 lóerős (340 Nm) erőforrás lenne, ám a britek inkább egy vadonatúj motorcsaládot fejlesztenek ki, a legmodernebb technológiákkal, ami az illetékesek szerint etalon lesz a hatékonyság, a teljesítmény és a tömeg tekintetében.

Egyelőre csak annyit tudunk az új motorgenerációval kapcsolatban, hogy Hotfire néven futnak a fejlesztések, és mind dízel, mind pedig benzines kivitelben elérhetők lesznek – mi valami hasonlóra számítunk, mint az új Volvo-motorok esetében. A maximális teljesítmény csupán beállításfüggő: biztosan több szint is elérhető lesz, a kétliteres négyhengeres turbós benzinesekben rejlő potenciált pedig mi sem mutatja jobban a Mercedes–Benz AMG-részlegének portékájánál, ami például 360 lóerőt és 450 Nm-t képes csatasorba állítani, de például a Volvo is 306 lóerőnél jár már. Véleményünk szerint tehát nem kérdés, hogy a Jaguar esetében is legalább 300 lóerőről és minimum 400 Nm-ről beszélhetünk.

További előny, hogy az F-Type gyári vegyes fogyasztása akár 6-6,5 literre csökkenhet le (a jelenlegi 340/380 lóerős V6-osokkal minimum 9 liter az étvágy, persze papíron), ráadásul ez még nem minden: a jóval kedvezőbb áron kívül a V6-osokhoz képest körülbelül 100 kilóval alacsonyabb tömeggel számolhatunk, ami azt jelentené, hogy a jelenlegi formájában kissé túlsúlyos sportkocsi végre könnyebb lehetne 1,5 tonnánál, ami menetdinamikai szempontból nagyon jól jönne.

A mérnökök az új négyhengeresekhez a ZF által szállított, jelenleg is használatos nyolcfokozatú automata váltót társítanák (sőt kézi váltó is elképzelhető), amivel biztosan remek páros születne, mi több, egyes brit források összkerekes F-Type-okat is emlegetnek.

A hírek szerint a négyhengeres belépő F-Type első ízben jövő szeptemberben, a 2015-ös frankfurti autószalonon lesz látható, és a leleplezést követően rövidesen meg is érkezhetnek az első példányok a kereskedésekbe – a tesztelések már nagyban folynak, főleg Észak-Európában. Viszont az új Hotfire motorok produkciója már idén megkezdődik: állítólag 2014 második felében elindul a dízel verziók előgyártása, amelyekről egyelőre nem tudunk pontosabb információkat, viszont annyi bizonyos, hogy első bevetésükre a rövidesen érkező, vadonatúj középkategóriás Jaguarban kerül sor.

A dízelek után persze elindul a friss benzinesek szériagyártása is, nagyjából 2015 közepétől. Az új Hotfire benzines és gázolajos motorok szép lassan természetesen folyamatosan beépülnek majd az összes Jaguar és Land Rover/Range Rover modell kínálatába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.