Sokak szerint az akkoriban számos balesetben részt vevő zuffenhauseni sportkocsin ülő átok vezetett a színész halálához, ám ez a szűk látókörű véleményalkotás eredménye: az 550 Spyder remek sportautóként kategóriát teremtett. A Porsche történetének kezdetekor a Ferry Porsche által megálmodott és megtervezett 356-os modell húzta a márka szekerét, azonban hamar egyértelművé vált, hogy lehetetlen mindösszesen egy típusra építeni. Emellett a versenyzés is hamar a képbe került, ami csak további indokot szolgáltatott egy új modell megépítéséhez, amely nem csupán a közúton lehet dinamikus közlekedési eszköz, a versenypályán is komolyan helytállhat.
Persze mindez nem jelenti azt, hogy a 356-os ne lett volna sikeres. Az autó nyitott verziói és Walter Glöckler már 1951-től bizonyította a farmotoros modell remek képességeit. Ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Porsche úgy döntött, kifejezetten versenyzési célokra tervez egy újdonságot. Nem is kellett sokat várni a jövevényre, hiszen az 1953-as párizsi autószalonon bemutatkozott az 550 Spyder névre keresztelt modell, amely rendkívül alacsony építésével már akkoriban is megdöbbentő, impresszív látványt nyújtott, s mai szemmel is végtelenül dinamikusnak hat.
A hivatalosan RS550 néven futó jószághoz 1955-ben 6800 dollárért lehetett hozzájutni. Vágyak tárgya volt a sportos génekkel rendelkező, stílusos és élvezetes modell. Noha a 356-os farmotoros elrendezésű volt, az 550 Spydert már középmotorosra tervezték, ami jobb kanyarstabilitást eredményezett. A vezető és utasa mögé pozicionált, négyhengeres, 1498 köbcentiméter lökettérfogatú léghűtéses bokszermotorból manapság is meggyőző 110 lóerőt préseltek ki a mérnökök, ezt 6200-as percenkénti főtengelyfordulaton képes leadni az erőforrás. Az alumíniumblokkból és alumínium hengerfejből álló, Solex karburátorokkal ellátott, kihegyezett motor teljesítménye önmagában nézve, első látásra csekélynek hat, de ehhez csupán 590 kilogramm száraz tömeg párosul, ami meglehetősen jó tömeg/teljesítmény arányt eredményez.