Gyorsan élni, fiatalon meghalni – A Porsche 550 Spyder

Gyorsan élni, fiatalon meghalni, szép halottnak lenni – tartotta az életről James Dean.

Csizsek Ádám
2014. 09. 08. 6:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokak szerint az akkoriban számos balesetben részt vevő zuffenhauseni sportkocsin ülő átok vezetett a színész halálához, ám ez a szűk látókörű véleményalkotás eredménye: az 550 Spyder remek sportautóként kategóriát teremtett. A Porsche történetének kezdetekor a Ferry Porsche által megálmodott és megtervezett 356-os modell húzta a márka szekerét, azonban hamar egyértelművé vált, hogy lehetetlen mindösszesen egy típusra építeni. Emellett a versenyzés is hamar a képbe került, ami csak további indokot szolgáltatott egy új modell megépítéséhez, amely nem csupán a közúton lehet dinamikus közlekedési eszköz, a versenypályán is komolyan helytállhat.

Persze mindez nem jelenti azt, hogy a 356-os ne lett volna sikeres. Az autó nyitott verziói és Walter Glöckler már 1951-től bizonyította a farmotoros modell remek képességeit. Ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Porsche úgy döntött, kifejezetten versenyzési célokra tervez egy újdonságot. Nem is kellett sokat várni a jövevényre, hiszen az 1953-as párizsi autószalonon bemutatkozott az 550 Spyder névre keresztelt modell, amely rendkívül alacsony építésével már akkoriban is megdöbbentő, impresszív látványt nyújtott, s mai szemmel is végtelenül dinamikusnak hat.

A hivatalosan RS550 néven futó jószághoz 1955-ben 6800 dollárért lehetett hozzájutni. Vágyak tárgya volt a sportos génekkel rendelkező, stílusos és élvezetes modell. Noha a 356-os farmotoros elrendezésű volt, az 550 Spydert már középmotorosra tervezték, ami jobb kanyarstabilitást eredményezett. A vezető és utasa mögé pozicionált, négyhengeres, 1498 köbcentiméter lökettérfogatú léghűtéses bokszermotorból manapság is meggyőző 110 lóerőt préseltek ki a mérnökök, ezt 6200-as percenkénti főtengelyfordulaton képes leadni az erőforrás. Az alumíniumblokkból és alumínium hengerfejből álló, Solex karburátorokkal ellátott, kihegyezett motor teljesítménye önmagában nézve, első látásra csekélynek hat, de ehhez csupán 590 kilogramm száraz tömeg párosul, ami meglehetősen jó tömeg/teljesítmény arányt eredményez.

Az első három, kézzel készített példány egyébként felhelyezhető keménytetőt is kapott, de a versenyekre természetesen nyitva érkezett az autó. Az 550 pedig, ahogy ilyenkor lenni szokott, egyből az élre ugrott: első versenyén bezsebelte az aranyat. A továbbiakban aztán sikert sikerre halmozott a típus, minek köszönhetően a Porsche lett az első olyan autógyártó, amely a versenyzéshez szponzori szerződést kötött. 1953 és 1965 között a Porsche 550 Spyder a versenyek aktív részvevője lett, legyen szó az európai vagy amerikai viadalokról – mintegy 370 versenyen indult el a típus ebben az időszakban. Ebből 95 alkalommal állhatott porschés a dobogó legfelső fokára, emellett 75 kategóriagyőzelmet is felmutathat az 550.

1956-ban egy szolid ráncfelvarrás után érkezett az 550A, amelynek térhálós csővázát még szilárdabbra és könnyebbre tervezték, majd 1957-ben, a sikerek folyományaként a még erősebb 718 érkezésétől retteghetett a világ. Az 550 Spyder azonban nem csupán sikerei révén vált emblematikus modellé, James Dean is alaposan hozzájárult a típus ismertségéhez. A színész imádta a gyors kocsikat, a sebességet, így nem csoda, hogy beszerzett magának egy 550-est, amelyből csupán 90 darabot épített a Porsche – az összes közül minden bizonnyal a 130-as számú (alvázszám: 550-0055) példány a leghíresebb. A könnyű és erős autó nem véletlen kapta a Little Bastard, azaz a kis gazfickó becenevet, amellyel elsőként magát Deant illette Bill Hackman, a Warner Bros kaszkadőre, a színész barátja.

James Dean épp a Giant című film forgatását követően cserélte 356-os versenyautóját 550 Spyderre, hogy még komolyabban hódolhasson szenvedélyének. A vakmerő fiatalembert ugyan sokan figyelmeztették és intették óvatosságra, ő fittyet hányt a barátok tanácsaira, és rendre gyorsan közlekedett. Különösen gyorsan azon a szeptemberi napon, amikor épp egy kaliforniai autóversenyre kellett sietnie Rolf Wütherich gyári Porsche-szerelővel, amikor utolérte a végzet. Eredetileg trélerrel vitték volna a versenyautót a helyszínre, ám Dean inkább maga ült a volán mögé szerelője tanácsára, hogy minél több tapasztalattal érkezzen meg a viadalra. A színészt 15.30-kor még gyorshajtásért megbírságolták, két órával később pedig bekövetkezett a lehető legrosszabb forgatókönyv: a versenyre tartó Dean balesetet szenvedett.

Mindez azonban cseppet sem változtat a tényen, miszerint a Porsche 550 Spyder az egyik legkiválóbb autó volt akkoriban, s bizonyítja Porsche zsenialitását is. Nem maradt utód nélkül az 550, ugyanis manapság a Boxster testesíti meg a könnyű, középmotoros, nyitott sportautót a kínálatban, ráadásul hamarosan a hat hengert egy új, négyhengeres turbómotor váltja, amellyel aztán még több közös pontot jegyezhetünk fel. Emellett az 550 klasszikus formája sokak számára etalonná vált, épp ezért nem meglepő, hogy replikák hada készült a gyártás leállítása után. Legyen szó pontos másolatról vagy modern átiratról, a Porsche 550 a róla mintázott élménygépeken keresztül is hatást gyakorol az utókorra.

A James Dean által felvázolt „gyorsan élni, fiatalon meghalni, szép halottnak lenni” életforma az, ami nem tette lehetővé, hogy az autókért rajongó színész később újabb és újabb zseniális filmekben csillogtathassa meg tehetségét, ahogy saját magát is megfosztotta attól az élménytől, amit egy Porsche 911 képes nyújtani. A tanulság egyszerű, mégis örök érvényű: bár mindig szolgáltat élményt, a vezetés felelősségteljes feladat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.