Íme, minden idők legerősebb nyitott Ferrarija

A Ferrari jelenlegi kínálatának egyik legizgalmasabb modellje a középmotoros 458 Speciale volt – eddig.

Vajda János
2014. 09. 29. 11:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem csoda, hogy a Coupé kivitel piacra lépése után a márka rajongói és ügyfelei nagyon várták a Speciale nyitható tetejű Spider változatát, a Ferrari pedig nem tehette meg, hogy ne szolgálja ki az igényeket. Most pedig az olaszok bejelentették a várva várt finomságot, mégpedig 458 Speciale A néven. Az „A” betű az Aperta megjelölést takarja, ami olaszul a nyitható tetőre utal. Az alapverzióval megegyező módon a Speciale Aperta is egy 14 másodperc alatt nyitható-zárható, összecsukható alumínium kemény tetőt kapott, aminek különlegessége, hogy a könnyűszerkezetnek köszönhetően az újdonság tömege mindössze 50 kilóval magasabb a fix tetősénél. Az Aperta nem meglepő módon teljes mértékben a „sima” Speciale technikáját használja, a Ferrari pedig október 2-án, a párizsi autószalonon leplezi le büszkeségét.

A szélsőséges nyitott 458 megalkotásakor egyértelműen a versenypályás bevetés lebegett a tervezők szeme előtt, ami persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne utcára is kivinni a rekorddöntő Ferrarit. De mitől is olyan különleges a Speciale? Legfőképp a szíve teszi azzá, amelynek alapját az Év motorja díjat többször is bezsebelő, 4,5 literes V8-as adja. A 90 fokos hengerszögű erőforrás eddig sem volt éppen visszafogott, ám a mérnökök alaposan átdolgozták, 605 lóerős csúcsteljesítményt kipréselve belőle. Igen, egyetlen literből 135 lóerőt, amely szívómotoroknál az utcai autók közül egyértelműen a legmagasabb adat.

A belső tér és a karosszéria könnyítése üresen 1,34 tonnás üres tömeget eredményezett (a kupé 1290 kilót nyom), ami nem mindennapi menetteljesítményekhez segíti a radikális 458-at. A három másodperces 0–100-as sprint is magáért beszél, de álló helyzetből 200 km/h-ig sem kell sokat várni: 9,5 szekundum elég ehhez is (a Coupé 100 km/h-ra ugyanezt tudja, 200-ra viszont 0,4 szekundummal gyorsabb). A fioranói versenypályán elért 1:23,5 másodperces ideje mintegy 2 szekundumot ad a „hagyományosabb” testvérnek, és megegyezik a Speciale Coupé idejével. A végsebességnek nincs túl sok jelentősége, de annyi bizonyos, hogy 320 km/h feletti.

De mivel érték el ezt a mérnökök? A 9000-es fordulatszám fölé forgatható, erősebb motor mellett az aerodinamikát is átdolgozták. A dinamikusan mozgó első és hátsó légterelő elemek a Ferrari történetének leginkább aerodinamikailag hatékony autóját adják, miközben a leszorítóerő optimális elosztásáról is gondoskodnak. Emellett az úgynevezett Side Slip angle Control rendszer (SSC) segíti a határon és azon túl történő autózást. Az SSC algoritmusa kiszámolja az autó oldalirányú csúszását, amelyet aztán például a kormányzási szög segítségével megadott célértékkel hasonlít, hogy aztán optimalizálja a nyomaték elosztását a menetstabilizáló rendszeren, valamint az elektronikusan vezérelhető hátsó differenciálzáron keresztül.

Kimondottan a Speciale fejlesztésénél dolgozták ki a Michelin mérnökei az új Pilot Sport Cup2 abroncsokat, amelyek szériában járnak a különlegességhez. Az új gumik nem csak egyetlen körön kiválóak, de hosszabb távon nagyobb tempót tesznek lehetővé, miközben a gyári sajtóanyag szerint nedves körülmények között is jobban teljesítenek. A munka végeredményét dicséri a gyorsabb köridő, de talán az még jobban szemlélteti a típus kvalitásait, hogy a maga 0,06 másodperces idejével a 458 Speciale a leggyorsabb reagálású autó, amely valaha is ágaskodó csődört viselt az orrán. A párizsi autószalonra kilátogatók különleges sárga színben, speciális csíkozással ellátva vehetik szemügyre a szélvészgyors Apertát, ami kétségtelenül a szalon egyik legkívánatosabb négykerekűje lesz. Viszont aki az Apertára vágyik, mindenképp siessen, ugyanis a gyártó sajnos mindössze 499 példányban limitálta a szériát, az alig félezer darab pedig garantáltan nagyon hamar el fog fogyni, a várhatóan nem éppen kedvező ár ellenére

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.