Új trükköket hoz a kilométerállás központi rögzítése

Január 1-jétől a járműnyilvántartásban is rögzítik az autók kilométeróra-állását. Nem várható tisztulás.

Automobil
2011. 12. 29. 9:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzeti sportnak számít a magyar használtautó-piacon a kilométeróra visszatekerése, egybehangzó szakértői vélemények szerint emiatt nemcsak a kereskedőket, hanem a gyakran az irreális elvárásokat támasztó vásárlókat is lehet okolni – írja az [origo]. Ettől függetlenül a vevők részéről teljesen jogos elvárás, hogy érdekeik védelmében tisztuljon a piac, és pontosan ezt a célt szolgálja egy január 1-jétől hatályos jogszabályváltozás. 2012-től a központi járműnyilvántartásban a kilométeróra által mutatott számokat is rögzítik, minden tulajdonos- és üzembentartó-váltásnál, illetve műszaki vizsga után frissítik az adatokat. Ezekhez korlátozás nélkül mindenki hozzáférhet 1250 forintos szolgáltatási díj megfizetése ellenében.

A 2011. évi XCII. törvény a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999-es jogszabály módosítása révén teszi január 1-jétől a járműnyilvántartás részévé a járművek kilométerórája által mutatott értéket, valamint a kilométeróra-állás rögzítésének időpontját. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) [origo]-nak küldött tájékoztatása szerint a kilométeróra-adat kétféle módon kerül be a nyilvántartásba.

Egyfelől a tulajdonos, illetve az üzembentartó személyében bekövetkező változás nyilvántartásba vétele során az okmányirodában. A bejegyzés alapját ebben az esetben a változás bejelentésére szolgáló, teljes bizonyító erejű magánokirat képezi majd, amelynek január 1-jétől a jogszabályváltozás értelmében kötelező tartalmi eleme lesz a kilométeróra-adat is. Vagyis az eladóknak és a vevőknek is figyelniük kell arra, hogy ez a pont ne maradjon ki az adásvételi szerződésből, ellenkező esetben az autó átírását az okmányirodában nem tudják elvégezni.

„A felek, azaz az eladó és a vevő, illetve a tulajdonos és a majdani üzembentartó olvassák le a kilométeróra által mutatott értéket, ebben az esetben tehát a hatóság nem látja, nem ellenőrzi annak valóságtartalmát” – áll a KEK KH állásfoglalásában, rámutatva a szabályozás egyik gyenge pontjára. Frissül a kilométeróra-adat a közlekedési hatóság által kiállított műszaki adatlap alapján is, ha a műszaki vizsgálatot követően szükséges a forgalmi engedély cseréje. Ebben az esetben a közlekedési hatóság a megállapított kilométeróra-adatot a műszaki adatlapra feljegyzi, és azt az okmányiroda a forgalmi engedély cseréjének során jegyzi be a járműnyilvántartásba. Ehhez kapcsolódóan, ha a forgalmi engedély cseréje nem szükséges, a közlekedési hatóság a jármű műszaki megvizsgálását követően elektronikus úton juttatja el a járműnyilvántartásba a kilométeróra-adatot.

„Az adatok folyamatosan kerülnek be a járműnyilvántartásba, így [a műszaki vizsgák rendszere miatt] egy új személygépkocsi esetén akár négy, egy már forgalomban lévő esetén pedig két év is eltelhet anélkül, hogy kilométeróra-adat kerülne a nyilvántartásba” – írja az Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala. Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó a látható hiányosságok miatt nem gondolja, hogy az új rendszer gyökeres változást hoz a magyar gyakorlatban, pedig a kilométerórák manipulálása ellen szükséges lenne fellépni. Ez a gyakorlat többszörösen is károsítja az ilyen autó megvásárlóját, egyfelől a reálisnál magasabb eladási ár miatt, ezt követően pedig a nem várt, rossz műszaki állapot miatti javítások költségei révén.

„A szemfüles kereskedő mostantól azelőtt tekeri majd az órát, hogy elviszi műszaki vizsgára a külföldről behozott autót. Vagy bármikor máskor, hiszen senki nem tudhatja, senki nem vizsgálja, hogy két műszaki vizsga között mennyit futott valójában egy autó” – idézte az automobil.hu ügyvezetőjét, Várkonyi Gábort az [origo]. „Ilyen értelemben nem fog változni semmi, talán megnehezíti a dolgot, de semmiképp sem szünteti meg teljesen. A vevőknek még véletlenül sem szabad azt gondolniuk, hogy a nyilvántartástól kapott adat százszázalékos biztonsággal igazolja az autó előéletét, csak támpontként szabad figyelembe venni a négy-öt másik mellett. Ettől még ugyanolyan sok telefonálás vár az alaposan, mindent ellenőrző vevőkre, és a műszaki átvizsgálást sem lehet kihagyni.”

A nyilvántartásba bejegyzett adatokhoz való hozzáférést is az új jogszabály biztosítja. „Az adatszolgáltatás teljesítéséhez nem szükséges a cél és a jogalap igazolása, vagyis az információkhoz korlátozás nélkül, bárki hozzáférhet az adatszolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjának, 1250 forintnak a megfizetését követően. A kérelem teljesítésekor szándékunk szerint a kérelmező az adott járműre bejegyzett valamennyi kilométeróra-adatot megkapja. Első lépcsőben, január 1-jétől az adatszolgáltatás teljesítésére személyes ügyintézés során az okmányirodákban, illetve a Hivatalhoz benyújtott írásbeli kérelem megválaszolásával kerül sor. A Hivatal a későbbiek folyamán lehetővé kívánja tenni az adatok elektronikus úton történő lekérdezését, és az igazgatási szolgáltatási díj elektronikus megfizetésének lehetőségét is. Az ehhez szükséges fejlesztések felmérése folyamatban van” – áll az [origo]-hoz eljuttatott anyagban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.