Roncsautók földje lehet Magyarország

A hideg időjárás főként az idősebb járműveket teszi erősen próbára. Ezekből egyre több van Magyarországon.

Automobil
2012. 02. 08. 9:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Használtautó.hu adatai szerint négy esztendő alatt két évvel emelkedett a meghirdetett autók átlagéletkora, a kilenc évnél idősebb autók részaránya pedig a kínálatban 46 százalékról 56 százalékra nőtt. A tendenciát csupán az új autók piacának élénkülése, és a minőségi használtautó-import felfutása együttesen fordíthatja meg.

„Az elmúlt négy év adatait vizsgálva egyértelműen megállapítható a hazai személyautóflotta rohamos öregedése. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít” – értékeli az adatokat Fodor László, a szakportál értékesítési vezetője. „Mindez nem meglepetés, ha tudjuk, hogy néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használtautó-import is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban.”

A teljes személygépkocsi-állomány életkorának átlaga ennél is magasabb, a KSH legutóbbi adatai alapján a 12 évhez közelít. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adásvétel járulékos költségei (átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi) együttesen több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami már könnyen összemérhető a régi autó teljes vételárával.

Jelenleg az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti szegmensben tovább folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: ez már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.

Az állomány öregedését mutatja az a tény is, hogy néhány év alatt a 0-2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.

„A személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem fogja tudni megállítani a következő egy-két évben” – vetíti előre Fodor László. „Az év elején jelentősen kedvezőbbé váló regisztrációs adó azonban – tovább erősödő forintárfolyam esetén – már idén fellendítheti a minőségi használtautó-behozatalt is, és e két tényező együttesen képes lehet a tendenciát nem csupán lassítani, hanem kedvező esetben akár megfordítani is.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.