2014 tavaszán átadhatják Európa egyik legmodernebb metróját

Tarlós István szerint reális esély van rá, hogy 2014 tavaszán átadhatják Európa egyik legmodernebb metróvonalát.

WL
2012. 12. 21. 14:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós az ünnepélyes aláíráson azt mondta, látszólag ez csak egy szerződés aláírása, valójában döntő előrelépés Magyarország legnagyobb beruházásában, megteremtették az alapjait a sikeres projektzárásnak. Reális az esély arra, hogy 2014 tavaszán átadhatják Európa egyik legmodernebb metróvonalát – fogalmazott a főpolgármester.

Közlése szerint az egységes, új metrószerződés egyértelmű rendszerbe foglalja az uniós és a központi forrásokat a pénzügyi kockázatok kezelése érdekében, és biztosítja, hogy a többletköltségek ne csak a Fővárosi Önkormányzatot terheljék. A legfontosabb cél, hogy a legnagyobb arányban lehessen uniós forrásokat felhasználni a hátralévő munkálatokra – jelentette ki.


Az összköltségvetés tartalmazza valamennyi, már korábban megkötött szerződés, valamint a jelenlegi és a várható, vitatott tételek összegét is. A tartalék összege 30-ról 42,5 milliárd forintra emelkedett, mivel az egységes digitális rádiórendszer és a kelenföldi intermodális csomópont is bekerült a költségvetésbe.

Lekötötte az erőforrásokat

Tarlós kitért arra is, hogy a funkcionális használatot tekintve a beruházás kétségbe vonható volt, ráerőltették a városra, ezzel lekötötték Budapest csaknem összes erőforrását és az uniós pénzeket is, miközben a gazdasági és műszaki jogosultságát érdemben nem sikerült igazolni. A mostani vezetés feladata, hogy befejezze a beruházást és az elszámolható legyen az unióval.

Jelentős hibaként említette a főpolgármester, hogy a kivitelezésnek nincs generálkivitelezője, 17 szerződést kötöttek, aminek minden kockázatát Budapest és a magyar állam viseli, az alvállalkozói követelések összege pedig tízmilliárd forintos nagyságrendű. Hangsúlyozta azonban, mindent megtettek azért, hogy a ma már 80 százalék körüli készültségi szintet elérő beruházás 2014-es átadási véghatárideje tartható legyen, az alvállalkozókkal folyamatosan tárgyalnak.

Igazi közlekedési alternatíva

Petykó Zoltán, az NFÜ elnöke azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszak erőfeszítéseinek köszönhetően a projekt „visszafordíthatatlanul”, szigorú számadás mellett megvalósul, és igazi közlekedési alternatívát kínál majd. Hozzátette: sok még a teendő ahhoz, hogy a menetidő-megtakarításon keresztül a projekt gazdasági hasznot is hajtson.

Közölte továbbá: átláthatóbbá, egyszerűbbé és gyorsabbá teszik a kivitelezést, az eddigieknél nagyobb mértékű uniós támogatást lehet lehívni, és mindent megtesznek azért, hogy minél előbb használatba vehesse az utazóközönség a metrót.

A beruházás jelenlegi összköltsége 452 milliárd forint.

A Fővárosi Közgyűlés pénteki ülésén arról döntött, hogy a BKK Közút lehet a 4-es metró lebonyolító mérnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.