Fontos információkat osztott meg Gulyás Gergely a vakcinákról, az oltásról

Folyamatosan érkeznek az oltóanyag-szállítmányok hazánkba, hétfőn várhatóan újabb adag Szputnyik V vakcinát kapunk – mondta lakossági fogadóóráján Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a közösségi oldalán Fürjes Balázs államtitkárral és Pokorni Zoltán polgármesterrel közösen válaszolt a fővárosiak életét meghatározó lakossági kérdésekre. Kiemelte: május végéig minden regisztrált megkaphatja az oltást. A kormánypárti politikusok a járványkezelés mellett a fővárost és az agglomerációt érintő közlekedési, illetve városfejlesztési elképzelésekről is beszámoltak.

Nagy Orsolya - Ritó Szabolcs
2021. 03. 27. 15:00
Kiss Eszter
Nyíregyháza, 2021. március 9. Kiss Eszter, az Intézeti Gyógyszertár szakgyógyszerésze mutatja a Szputnyik V újonnan érkezett, koronavírus elleni vakcinákat tartalmazó dobozokat a Jósa András Oktatókórház Központi Laboratóriumában Nyíregyházán 2021. március 9-én. MTI/Balázs Attila Fotó: Balázs Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A nemzetközi tudományos álláspont szerint a második és harmadik trimeszterben már a kismamák is kaphatnak oltást, és ezzel egyezik a magyar álláspont is. Kérjük őket, hogy regisztráljanak az oltásra – hangsúlyozta szombati online fogadóóráján Gulyás Gergely. A Miniszterelnökséget vezető miniszter Fürjes Balázzsal, a budapesti fejlesztésekért felelős államtitkárral és Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármesterrel közösen tartott lakossági tájékoztatót, ahol rögzítette:

most úgy tűnik, hogy mindenki, aki szeretné megkapni a védőoltást és regisztrál, május végéig sorra kerülhet.

A vakcinából nem szabad ideológiai kérdést csinálni

Az oltóanyag-szállítmányok érkezésével kapcsolatban a miniszter elmondta, folyamatos a beszállítás, várhatóan hétfőn érkezik újabb adag orosz Szputnyik V vakcina, de gyártónként változó a teljesítési hozzáállás.

– A kínaiak a legszorgalmasabbak, ők túlteljesítették a vállaltakat, az oroszok és a Pfizer nagyjából a szerződések szerint teljesítettek, tehát ez a három gyártó a legmegbízhatóbb. A Moderna keveset szállít és bizonytalanul, de még mindig sokkal jobb, mint az AstraZeneca, amely a már bejelentett adagokból újra és újra visszavesz. Több százezres elmaradásban vannak – fejtette ki Gulyás Gergely. A hazai álláspontról elmondta: ellenőrzött, bevizsgált és több helyen is kipróbált vakcinákat máshonnan is venni kell.

– A vakcinából nem szabad ideológiai kérdést csinálni. Az olyan buta kijelentések, mint amit Manfred Weber, az Európai Néppárt elnöke is tett, hogy az európai szolidaritás megszegése, ha nem nyugati vakcinát rendelünk, elfogadhatatlan.

– mutatott rá Gulyás Gergely, aki az Európai Néppárt elnökének az álláspontját másik értelmezésben megvilágítva rámutatott, hogy a német politikus szerint az az európai szolidaritás, ha hagyjuk az embereket meghalni. Gulyás Gergely hangsúlyozta, hogy Manfred Weber kijelentése Németországban is csupán egy vélemény, a német kancellár pedig ugyanazon az állásponton van, mint a magyar kormány, csak Magyarországon ezt már sikerült a gyakorlatba is átültetni.

A kínaiak a legszorgalmasabb vakcinabeszállítók, még túl is teljesítették a szerződésben vállaltakat
Fotó: MTI/Mónus Márton

A magyar vakcinára vonatkozó kérdésre Gulyás Gergely elmondta, hogy komoly virológiai kutatások zajlottak az elmúlt évben Magyarországon, a gyógyszerkutatásban azonban jobban állunk.

– Különösen Pécsen, Jakab Ferenc professzor vezetésével komoly virológiai kutatások zajlottak az elmúlt évben – mondta a miniszter, aki szerint a gyógyszerkutatások területén lehet olyan magyar innováció, amely a világ élvonalába kerülhet.

A versenysport is munkának számít

A nemzetközi sportrendezvények kapcsán a miniszter leszögezte: a szigorú járványügyi protokollnak megfelelően kizárólag zárt kapuk mögött rendeznek ilyesmit.

– Egy olyan verseny volt, ahol hét vagy nyolc vívónál mutatták ki a fertőzést, de ők nem találkoznak senkivel. Döntően olimpiai kvalifikációs eseményeket rendezünk – mondta a miniszter, aki rávilágított, hogy ha azt szeretnénk elérni, hogy az élet ne álljon meg, akkor ez nemcsak a gazdaságra és a munkára igaz. A versenysport is munkának számít – fogalmazott. A sportrendezvények pénzügyi hasznáról elmondta, hogy a Budapesten töltött napok jelentős bevételt hoznak a városnak, amelynek a reklámértéke hosszabb távon is megtérül.

– Ha az úszó-világbajnokságra gondolunk, az olyan reklámot jelentett Magyarországnak, amely kézzelfogható pénzügyi haszonnal is járt – mutatott rá.

Fejlesztésekről és kompenzációról tárgyalt a kormányt

Minden polgármesterrel tárgyalóasztalhoz ült Fürjes Balázs államtitkár, jövő héten Karácsony Gergellyel tárgyalnak a koronavírus-járvány miatt kialakult állapotról és az emiatt hiányzó működési és fejlesztési forrásokról. Az államtitkár leszögezte: az emberéletek mellett a gazdasági szektort is igyekszik megmenteni az állam. Az elmaradt fejlesztések pótlásában is segít a kormány.

Fürjes nyomatékosította: a közszolgáltatások nem kerültek és nem is kerülhetnek veszélybe.

– A járvány előtti időszakban Budapest jó gazdasági pályán állt, ám a csekket nem lehet a vírusnak benyújtani, össze kell húzni a nadrágszíjat, közteherviselésre van szükség. Mindenhol visszavágták a működési költségeket, mert a családokat és a vállalkozásokat kell segíteni. A politikai viták és különbségek ellenére kötelességünk együttműködni a fővárossal. Ezt a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa legutóbbi ülésén sikerült bizonyítani – mutatott rá Fürjes, aki emlékeztetett: a kormány a vállalkozóknak adókedvezményt biztosított, amikor elengedték a kis- és középvállalkozásoknak a helyi iparűzési adó felének a megfizetését.

Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere javaslatára megszüntették a létszámarányos finanszírozást a bölcsődék esetében, és az óvodákhoz hasonló fix összegű támogatást nyújt a kormány, ezt érvényessé tették az összes köznevelési intézménynél.

A hegyvidékieknek a kormány segítséget nyújt a földutak aszfaltozásában és a Béla király út felújításában, amelyet Karácsony Gergely főpolgármester lehúzott a listáról.

Pokorni Zoltán hozzátette: egy világjárvány esetén a szolgáltatások színvonalát nem lehet megtartani, és nem a kormányzati megszorítások miatt, hanem mert más területeket kell támogatni, mint a rászorulókat és a gazdaságot. Így érthető, hogy ebben az évben az önkormányzat kevesebbet költ utak felújítására.

 

Az agglomerációs közlekedés fejlesztésén dolgozik a kormány

Fürjes Balázs, a budapesti és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár elmondta: a fővárost körülvevő településekről naponta egymillió ember érkezik be autóval és ötszázezer ember vonattal. A kormány célja, hogy a közösségi közlekedés javításával az agglomerációban élőket a vasúti közlekedés felé terelje. Az államtitkár példaként említette az esztergomi vonalat, amelyen megduplázódott a forgalom, miután felújították.

Fürjes Balázs emlékeztetett: Tarlós István regnálása kezdetén egy nagyon rossz állapotú várost vett át, emlékezzünk csak a „nokiás dobozok” időszakára a BKV-nál.

Ebből a helyzetből állította talpra Tarlós István és Vitézy Dávid a fővárosi tömegközlekedést, számos villamoshálózat hosszabbodott és újult meg, a 4-es metró is elindult, a 3-as vonal felújítása pedig évek óta zajlik. Jelenleg a kormány a korábban Vitézy Dávid tervei alapján létrejövő budai fonódó villamoshálózat meghosszabbításán dolgozik, ezek után áttérnek az elöregedett HÉV-vonalak felújítására, sőt a gödöllői vonalat összekötik a 2-es metróvonallal az Örs vezér téri közlekedési csomóponton.

– Jelentős lépést tettünk a héten a metró és a gödöllői HÉV összekötésére, valamint a HÉV felújítására. A negyvenöt éves járműveknek a múzeumban lenne a helye, nem pedig a síneken. Tarlós István megkezdte ezt a munkát – emlékeztetett Fürjes, aki hozzátette: az új városvezetés leállíttatta ezt a folyamatot, de sikerült megállapodni a fővárossal, hogy a projektet a kormány viszi tovább.

A hegyvidéki fogadóórán szó esett a Déli pályaudvar sorsáról is, amelynek a Kelenföldi pályaudvarra való költöztetése többször felmerült az elmúlt időszakban.

– Álláspontom szerint a Déli pályaudvar maradjon meg, de nem ebben a formában, ahogy most működik. Terveink szerint egy földalatti alagúttal kell összekötni a Nyugati pályaudvarral, az állomást pedig a földfelszín alá kell vinni. Hosszú távú vízió, de az első lépést megtettük – mondta Fürjes Balázs. Pokorni Zoltán, a hegyvidéki önkormányzat polgármestere hozzátette: Fonti Krisztina alpolgármester a lakók kérésére kiharcolta, hogy a Déli pályaudvarra már ne érkezzenek be dízelvonatok, csak villamosmozdonyok.

A Hegyvidék legnagyobb közlekedési problémája a Zsámbéki-medencéből beáramló autóforgalom. Fürjes Balázs államtitkár kitért arra, hogy a következő kormányzati ciklusban megvalósulhat a Budakeszi útra már tervezési fázisban lévő buszsáv kialakítása, ezzel együtt egy P+R parkoló építése is, hogy a külső településekről érkezők Budakeszinél lerakhassák az autóikat, és átszállhassanak a reggel másfél percenkénti követési idővel közlekedő BKV-buszra, és csökkentsék a budapesti forgalmat.

Pokorni Zoltán leszögezte: Budapest tömegközlekedése kiváló, ezzel szemben az autós közlekedés nem lesz könnyebb, parkolóhelyet találni vagy garázst bérelni kisebb nyereménnyel ér fel.

A főváros és agglomerációjának fejlesztési témájában a miniszter elmondta, hogy Pest megye eddig elszenvedője volt annak, hogy Budapesttel egy fejlesztési régióba tartozott.

Az agglomeráció fejlesztésének azonban a főváros is ugyanolyan haszonélvezője lesz, mint Pest megye. Budapesten ma az egyik legnagyobb probléma a közlekedés.

– Az autósüldözés egészen új fogalmát vezette be a főváros – fogalmazott Gulyás Gergely, aki megjegyezte, hogy rossz véleményen van a főváros vezetésének az autósokat érintő hozzáállásáról. Hangsúlyozta, hogy az agglomerációs fejlesztések sokat fognak enyhíteni a főváros közlekedési problémáin.

Folytatódnak az egészségügyi fejlesztések

Az Egészséges Budapest program részeként idén a kormány 42 milliárd forintot irányzott elő a fővárosi egészségügyi szolgáltatások fejlesztésére, ebből tízmilliárd sorsáról a főváros dönthet, háromnegyed részt baloldali kerületek között, míg a fennmaradót kormánypárti kerületek közt osztották szét.

Elindul a Hegyvidék legnagyobb egészségügyi beruházása: a Szent János kórház és a Kútvölgyi úti rendelőintézet felújítása. Továbbá új szárnyat kap a Korányi-kórház és a Kékgolyó utcai onkológiai intézetet is bővítik.

Jövőre elkészülnek a tervek, a következő ciklusban pedig befejeződhet a budapesti Szent János Kórház fejlesztése
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Fürjes Balázs arról tájékoztatott, hogy a Kútvölgyi úti szakrendelő felújítása még az idén elkezdődik, mert a homlokzat vállalhatatlan állapotban van. Pokorni hozzátette: a pénz nem lesz akadálya a felújításnak, a kormány eddig is nagyvonalú volt. Véget vetnek azoknak az időknek, amikor a szakrendelések a Szent János Kórház pavilonjaiban szétszórva voltak.

A Szent János Kórház fejlesztésével kapcsolatban a tervezésre vonatkozó közbeszerzés eredményes volt, a szerződést aláírták, és elkezdődött a tervek elkészítése.

– Az EU-s helyreállítási alapban címkézett helye van a János-kórház fejlesztésének. Jövő tavaszra már lesznek olyan állapotban a tervek, hogy mindenki látni fogja, mi fog ott megépülni, a következő ciklusban pedig befejeződhet a kórház fejlesztése – fejtette ki Gulyás Gergely, majd hozzátette: – A járóbeteg ellátás megújítása folyamatban van, a sürgősségi ellátás pedig szintén fontos.

Csak közel 83 milliárd forint járna Budapestnek

– A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén és az aktuálpolitikai kérdések között is fontos helyen szerepel az EU-s költségvetés elosztása. Az uniós költségvetés elosztása és a helyreállítási alap felhasználása is forrást jelent. Budapest fontosságát nem kell hangsúlyozni, nemzetközi mértékkel is a legmeghatározóbb városa Magyarországnak – fogalmazott Gulyás, majd hozzátette, Budapesten az egy főre jutó bevétel az uniós átlag 145 százaléka. Így a brüsszeli szabályok szerint a felzárkóztatást segítő logika alapján nem Budapest a kedvezményezett, hanem azok a régiók, ahol ugyanez az arány negyven–hatvan százalék. Az EU következő hétéves, kilencmilliárdos költségvetéséből ilyen alapon Budapestnek mindössze 83 milliárd forint járna.

Megújul a Városmajor

Fürjes Balázs beszámolt arról is, hogy elindul a Városmajor park felújításának tervezése, új utcabútorok, kültéri sporteszközök, játszótér és kutyafuttató kerülhet a parkba. Az MTK teniszcentrumát a józsefvárosi pályaudvar területére költöztetik,

a Városmajori Szabadtéri Színpadnak a Népligetben találnák meg az új helyét.

Az utóbbiról még zajlik a vita. Pokorni elmondta: évek óta el szeretnék költöztetni a szabadtéri színházat, mert a lakók sokszor panaszkodnak a zajra, és a színházba látogatók autói nyári estéken parkolási feszültségeket keltenek a környéken. Ez nem támadás a kultúra ellen, egy jobb körülményeket biztosító helyre költöztetnék a kulturális intézményt.

Tovább fejlődik a Normafa, és ősszel elkezdődhet a Libegő felújítása

A Normafán már felépült a látogatóközpont, a belső kialakítás jelenleg is folyik. Étterem, kávézók, lángosos kerül erre a helyre.

A Libegő felújítása legkorábban szeptemberben kezdődhet meg, a tervek készen állnak, a közbeszerzési eljárásban már nyertest is hirdettek, a nyolcszázmillió forinttal olcsóbb pályázat nyert. Karácsony Gergely főpolgármester is elkötelezett a beruházás mellett, ám még tartanak a tárgyalások a főváros és a hegyvidéki önkormányzat között.

Fürjes Balázs hozzátette: a kormány szándéka a fogaskerekű vasút meghosszabbítása a Széll Kálmán térig, mégpedig azzal a céllal, hogy a kirándulók ne autóval közelítsék meg a hegytetőt. A hegyvidéki polgármester utalt arra, hogy békeidőben egymillió ember látogatja évente a Normafát, a járványban ez jóval több, ezért most már szigorítottak, a zöldövezetben is kötelező a maszkviselés, továbbá – ha betelik a parkoló – az autósokat visszafordítják. Próbaként indított az önkormányzat egy buszjáratot, ám kevesen vették igénybe, a járvány lecsengése után tesznek majd még egy próbát.

Az ingyenes parkolásról Gulyás Gergely azt mondta: a járvány kezdetén azzal tudták mérsékelni a BKV járatain kialakult tömeget, hogy az autós közlekedést támogatták, ami nem jelent fertőzési kockázatot.

– Bár jogos a környezetvédelmi kifogás, a koronavírus-fertőzés megelőzésének egyelőre mégis fontosabb szerepe van, tehát a tömegközlekedés tehermentesítése miatt fontos szerepe van az ingyenes parkolásnak is – fejtette ki a miniszter.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.