Nincs rá sok esély, hogy elektromos buszok lesznek Budapesten

Pró és kontra érveket is fel lehet sorolni az elektromos buszokkal kapcsolatban, de ettől még hazai és nemzetközi példák sora mutatja, hogy a konstrukció fokozatosan teret nyer a közösségi közlekedésben. Jelenleg úgy tűnik, a főváros és a BKV ebből a trendből is kimarad: bár a cég másfél éve húzódó tenderét a Skoda megnyerte, mivel nincs rá pénz, a cseh gyártó jó eséllyel nem fog Budapestre szállítani 80 új elektromos járművet – írja a VG.

Forrás: Vg.hu2022. 09. 02. 14:25
null
Debrecen, 2022. augusztus 30. Elektromos autóbuszok Debrecenben az átadás napján, 2022. augusztus 30-án. A Zöld Busz Program keretében 12 elektromos autóbuszt helyeztek üzembe. MTI/Vajda János Fotó: Vajda János
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába nyerte meg a Skoda Electric a.s. a BKV elektromosbusz-tenderét, mivel sem a cégnek, sem a fővárosnak nincs rá pénze, fedezet híján a beszerzés jó eséllyel meghiúsul. A VG tudomása szerint a a fővárosi tömegközlekedési vállalat a napokban írja alá a cseh gyártóval a vonatkozó szerződést, amelyet követően három hónap áll a rendelkezésére ahhoz, hogy biztosítsa a forrást.

Erre gyakorlatilag esély sincs: a városvezetés épp a napokban módosíttatta a közgyűléssel másodjára Budapest 2022-es büdzséjét annak érdekében, hogy finanszírozható legyen. A BKV csak energiaoldalon 21 milliárdos kiegészítést igényelne, illetve jelen állás szerint a kiadásai összességében 24 milliárddal haladhatják meg a bevételeit ebben az évben. A napokban Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes is úgy értékelt lapunk kérdésére, hogy az elektromos buszok megvásárlására pénz hiányában nem kerül sor. 

Ugyanakkor azt megjegyezte, hogy ha lenne megállapodás az Európai Bizottság és a magyar kormány között, találnának finanszírozási keretet az energiaszámlák beruházásokkal való csökkentésére (például a REPowerEU terv részeként). Ezáltal ezeket uniós forrásokból lehetne megvalósítani, így felszabadulna a főváros saját pénze.

Vidéken viszont dübörögnek a zöldbuszok

A BKV vesszőfutása az elektromos buszokkal azért is fájó, mert ezzel párhuzamosan vidéken a napokban több villanybuszt is átadtak a helyi utazóközönségnek. Debrecenben kedden vett át a DKV Zrt. 12 Mercedes-Benz eCitaro járművet. A szállító az Omnibus Hungária Kft. és az Inter Traction Electrics Kft. konzorciuma. A beszerzés mintegy 2,2 milliárd forintból valósult meg, ennek durván harmadát a kormányzati Zöldbusz mintaprojekt állta – olvasható a VG-n.

A 12 méter hosszú, háromajtós, alacsony padlózatú, klimatizált és akadálymentesített buszok hatótávja egy töltéssel 315 kilométer. Az e-buszok nagy előnye, hogy az üzemeltetésük kilométerenként 60-70 forinttal olcsóbb, és megtérülésük is gyorsabb, mint a hagyományos járműveké.

Székesfehérváron kis túlzással minden hónapra jut elektromosbusz-átadás, legutóbb szintén augusztus 30-án közölte az Ikarus Bus, hogy négy járművet szállított le a Volánbusznak. Ez szintén egy 12 darabos megrendelésen belül történt. Az Ikarus 120e egy tizenkét méteres, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbusz, amely 86 utas szállítására képes, és egy feltöltéssel közel 300 kilométert tud megtenni.

Miskolcon augusztus elején adtak át 10 új BYD elektromos buszt. A beruházás 70 százalékban pályázati pénzből, 2,1 milliárd forintból valósult meg. Az ígéretek szerint később a flottát újabb szóló buszokkal bővítenék, illetve csuklós változatokat is forgalomba állítanák, ha sikeres lesz a város erre vonatkozó pályázata.

A teljes cikk ITT olvasható el.

Borítókép: elektromos autóbuszok Debrecenben az átadás napján, 2022. augusztus 30-án. A Zöldbusz program keretében 12 elektromos autóbuszt helyeztek üzembe (Fotó: MTI/Vajda János)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.