Példaértékű Magyarország tömegközlekedése – állapította meg a Greenpeace nemzetközi környezetvédelmi szervezet május elején kiadott jelentésében, amelyben harminc európai ország és azok fővárosainak közösségi közlekedését vizsgálták meg. Hazánkon kívül ilyen minősítést csak Ausztria és Németország kapott.
A dokumentumban az országok és a városok pontszámokat kaptak különböző szempontok mentén, így például vizsgálták a jegyrendszert, a hosszú távra megváltott bérletek árát, a szociális szempontok szerint osztott kedvezményeket és az áfa mértékét is.
A Greenpeace elsősorban arra volt kíváncsi, hogy az európai országokban és városokban mennyire járnak közel az úgynevezett klímajegy vagy klímabérlet bevezetéséhez, amely olyan termék, ami a lehető legszélesebb tömegeknek teszi lehetővé a közösségi közlekedés használatát, ezzel csökkentve a járműforgalom által okozott környezeti terhelést.
A felmérés alapján az európai országok között Magyarország a 8. helyen végzett a 30 vizsgált országból, míg Budapest a 16. helyen áll a fővárosok versenyében. Ez azt is jelenti, hogy a fővárosi közlekedési problémák az országhelyezésünket is rontották valamelyest.
A tanulmányban kiemelik, hogy a budapesti bérletek ára valamivel magasabb, mint a listán a magyar fővárost megelőző négy városé, amelyek visszafelé sorrendben: Lisszabon, Ljubljana, Brüsszel és Varsó. A különböző utazási kedvezményeket viszont pozítivumként értékelték.
Magyarország jó értékelése nagy részben az újonnan bevezetett vármegye- és országbérleteknek köszönhető.
Ismert, hogy a kormány május elsejétől tette elérhetővé ezeket, amelynek nyomán 4-4,5 millió ingázó munkavállaló anyagi terheit akarták csökkenteni. Ezen bérletekkel korlátlanul lehet utazni a vármegyéken, illetve országon belül a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV–HÉV (a HÉV-szerelvényeken Budapest határáig) és a GYSEV helyközi járatain. A teljes árú vármegyebérlet 9450, míg a tanuló-vármegyebérlet 945 forintba kerül. A teljes árú országbérletért 18 900, a tanuló-országbérletért pedig 1890 forintot kell fizetni.