Nem csak orvosi vizsgálatok alapján kellene felmérni az idősebb vezetők alkalmasságát – vélekedett a Több mint jogsi autósiskola vezetője, miután szinte minden hatodik közúti, személyi sérüléssel járó balesetet 65 év felettiek okoznak. Kapitány Tibor a közmédiának beszélt arról, hogy
2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt a hazai utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak.
Ez a szám kiemelkedően magas, és jóval meghaladja a fiatalabb korosztályok által okozott balesetek számát.
Az utóbbi adat felveti a kérdést, hogy az idősek vezetési képességei milyen mértékben befolyásolhatják a közlekedés biztonságát. Kapitány Tibor szerint ugyanis
az orvosi vizsgálat mellett szakértők és a családok felelőssége egyaránt kulcsfontosságú a közlekedés biztonságosabbá tételében.
Úgy látja, jelenleg Magyarországon az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, azonban ez sok esetben nem elégséges.
– Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy húszperces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb sofőr alkalmas-e a vezetésre – magyarázta.
Jelezte, számos országban szigorúbb szabályokat alkalmaznak az idősek vezetési engedélyeinek meghosszabbítására. Van, ahol a hetven év feletti sofőröknek külön engedélyt kell kérniük a vezetéshez.
Érdemes lenne megfontolni, hogy Magyarországon is sűrűbb vizsgálatokhoz kössük a jogosítvány megújítását
– mondta az autósiskola vezetője, aki szerint a családoknak is nagyobb szerepet kellene vállalniuk, hiszen a legnagyobb felelősség a családé, mert ők látják legjobban, hogy idős hozzátartozójuk még biztonságosan tud-e vezetni.