Az egységes alapellátási ügyeleti rendszer 2023 februári elindítása óta meghaladta az egymilliót az ebben a formában ellátott esetek száma – ismertette a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára a Szent Imre Egyetemi Oktatókórház ügyeleti pontján. Takács Péter közölte: a betegek elégedettségi mutatója négy felett van egy ötös fokozatú skálán. Az államtitkár hozzátette: a budapesti ellátórendszer kialakításánál megjelenítették a főpolgármester és a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) kéréseit, hiszen a főváros sok szempontból eltér az ország többi részétől.
Ennek alapján tizenöt felnőtt és három gyerekügyeleti pontot alakítottak ki, ezeken kívül van még két olyan ellátási pont Budán és Pesten, ahol a napközbeni ellátást biztosítják.
Takács Péter kiemelte, hogy a 1830-as hívószám bevált, és óriási betegbiztonsági előrelépés, hogy a telefonáló rögtön szakemberrel tud beszélni a panaszáról, szemben a korábbi széttagolt szisztémához képest, amikor profitorientált egészségszervező cégek biztosították ezt az ellátást. Az adatok szerint az esetek 15-20 százaléka telefonos tanácsadással rendezhető, és Budapesten is csökkent az indokolatlan mentővonulások száma, továbbá nem ugrott meg kirívóan a sürgősségi osztályok terhelése sem.
Az alapellátási ügyeleti pontok tehermentesítik a sürgősségi osztályokat, hiszen ezekről az osztályokról a beteg – ha állapota megengedi – átirányítható az ügyeleti pontra.
Takács Péter emlékeztetett: megállapodtak a főváros vezetésével és a BÖSZ-szel, hogy a negyedéves betegforgalmi adatok alapján közösen értékelik majd a rendszer eddigi működését.
Csató Gábor, az alapellátási ügyeletet ellátó Országos Mentőszolgálat főigazgatója elmondta: 13 169 beteget láttak el a fővárosban a rendszer októberi indulása óta.
Ez a betegszám nem csak a fővárosban élőket jelenti, hiszen ebben az ügyeleti rendszerben nincs lakcímkártyához kötve az ellátás, azt bárki igénybe veheti
– közölte. Rámutatott: a Szent Imre Kórházban működő ügyeleti ponton egy hétköznap, délután 16 óra és reggel 8 óra között átlagosan 8-10 beteg fordul meg, a fővárosi ügyeleti pontokon összességében pedig este 10 és reggel 8 óra között kevesebb mint ötven beteg jelenik meg hétköznap. Csató Gábor szerint a kapacitás jól tervezett, és biztonságosan áll a betegek rendelkezésére.
A főigazgató ismertette: az esetek 15-20 százaléka telefonos tanácsadással ellátható volt, összességében pedig a betegek 91-92 százaléka enyhe vagy halasztható panaszokkal jelentkezett. Az OMSZ vezetője köszönetet mondott, hogy
a fővárosi háziorvosok fele csatlakozott a rendszerhez,
amit elmondása szerint folyamatosan monitoroznak, hiszen a cél a betegek minél jobb és biztonságosabb ellátása.