Betegségeket okozhat a média

Növelheti a betegségek tüneteinek kialakulási esélyét a negatív gondolkodásmód, amelynek kialakításában a médiának is hatalmas szerepe van.

Betegszoba.hu
2013. 05. 28. 18:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A különböző egészségre káros anyagokról szóló híradások az arra érzékeny embereknél olyan, betegségekre utaló tüneteket hozhatnak létre, amelyekre nincs racionális magyarázat. Ez derült ki nemrég egy, az elektromágneses hiperérzékenység néven ismert jelenséget vizsgáló kutatásból.

Azok, akik ebben a betegségben szenvednek, különböző tüneteket észlelnek magukon elektromágneses hullámokat kibocsátó eszközök, például mobiltelefonok közelében. Mágneses rezonancia vizsgálattal sikerült kimutatni, hogy a fizikai tünetek megjelenésekor ebben az esetben az agy fájdalomközpontja aktiválódik.

„Ennek ellenére a bizonyítékok arra engednek következtetni, hogy az elektromágneses hiperérzékenység nagyrészt a nocebohatásnak köszönhető” – nyilatkozta dr. Michael Witthöft, a Johannes Gutenberg Egyetem munkatársa. „Ez azt jelenti, hogy már abban az esetben is kialakulhatnak tünetek – ebben az esetben fájdalom –, ha a páciens csak számít rá, hogy ki fognak alakulni. Ez pont az ellentéte a placebo fájdalomcsillapító hatásának.”

A közelmúltban egyre több híradás szólt a mobiltelefonok, magasfeszültségű vezetékek és wifi-eszközök által kibocsátott elektromágneses mezők potenciális egészségkárosító hatásáról. Az erre érzékenyek fejfájásról, szédülésről, égő vagy viszkető érzésről számoltak be az elektromágneses mezők közelében. Sokan még munka- és lakóhelyet is váltottak, illetve megszakították társas kapcsolataikat az állítólagos betegségük miatt.

„Érdekes módon a vizsgálatok során a legtöbb esetben ugyanezek a tünetek jelentkeztek akkor is, amikor a résztvevőknek csak azt mondták, hogy a közelben található elektromágneses mező” – magyarázta Witthöft. A nocebohatást először olyan gyógyszerkísérletek során sikerült megfigyelni, amelyekben a kísérletben részt vevők akkor is káros mellékhatásokról számoltak be, amikor hatóanyag nélküli placebót kaptak.

Witthöft és kollégái a mostani vizsgálat során 147 önkéntest kértek fel, hogy nézzenek meg egy-egy televíziós riportot. A résztvevők egy része a mobiltelefonok és wifi-eszközök egészségkárosító hatásairól nézhetett meg egy riportot, a többiek pedig az internetes és mobiltartalmakról. Ezek után mindkét csoport tagjainak azt mondták, hogy wifi-eszközök vannak a közelükben. Bár az eszközök egyik esetben sem bocsátottak ki jelzéseket, a résztvevők 54 százalékánál a hiperérzékenységre jellemző tünetek alakultak ki.

Két résztvevő esetében olyan súlyos tüneteket váltott ki az, hogy azt hitték, elektromágneses mező közelében vannak, hogy idő előtt el kellett hagyniuk a vizsgálati helységet. Egyértelműen kiderült, hogy a tünetek azok körében voltak a legsúlyosabbak, akik az elektromágneses mezők potenciális egészségügyi veszélyeiről szóló riportot nézték meg korábban.

„Ebből is látszik, hogy a tudósoknak és a médiában dolgozóknak sokkal szorosabban együtt kéne működniük, hogy az új technológiákkal kapcsolatos esetleges egészségügyi veszélyekről szóló híradások minden esetben megalapozottak legyenek, és ne a pánikkeltést tűzzék ki célul, mert mint látjuk, ez komoly problémákat is okozhat” – összegezte Witthöft.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.