Figyelemzavar és SMS: óriási veszély a volán mögött

A figyelemzavaros-hiperaktív tinédzserek rosszabb autóvezetők, mint azok a kortársaik, akiknél nem áll fenn ilyen állapot, a volán mögötti SMS-ezés pedig csak tovább ront ezen a helyzeten.

Betegszoba.hu
2013. 08. 19. 16:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sőt mi több, a vizsgálatok azt is kimutatták, hogy a vezetés közbeni SMS-írás hatására az átlagos tinik vezetési technikája is a figyelemzavaros társaik szintjére csökkent, mindez pedig arra figyelmeztet, hogy sofőrként bárki számára veszélyekkel jár a megosztott figyelem.

Amint azt dr. Andrew Adesman, a New York-i Steven és Alexander Cohen Gyermek Orvosi Központ munkatársa a Pediatrics című lap hasábjain kifejtette, a tizenéveseknek körülbelül a fele beismerte, hogy vezetés közben szokott SMS-t írni. Az Egyesült Államokban a 18 éven aluliak közül nagyjából 6,4 millió gyereknél diagnosztizáltak figyelemzavaros hiperaktivitást életük valamely szakaszában.

A fenti vizsgálat során a szakemberek összesen hatvanegy 16-17 éves fiatal autóvezetőt kísértek figyelemmel, akiknek nagyjából a felénél jelentkezett a hiperaktivitás. Valamennyiüket megkérték, hogy negyven percen át vezessenek egy autó szimulátort, az idő felében városi vagy vidéki körülmények között teljes zavartalanságban, kétszer tíz percen át pedig úgy, hogy egy másik szobában tartózkodó kutatóval kellett telefonon beszélniük, illetve szöveges üzeneteket váltaniuk.

Az eredmények azt mutatták, hogy a figyelemzavaros-hiperaktív fiatalok eleve rosszabbul vezettek, nehezebben maradtak a saját sávjukban, és nehezebben tartották a sebességüket, ám amikor vezetés közben még SMS-t is kellett írniuk, a közlekedési vétségeik duplájára nőttek. Ugyanakkor az egészséges tizenéveseknél is jelentős teljesítményromlást okozott a telefonhasználat, ezért a tanulmány készítésében résztvevő Jeffery Epstein, az ohiói Cincinnati Gyermekkórház Orvosi Központjának munkatársa egyenesen azon a véleményen van, hogy a volán mögötti minden ilyen jellegű tevékenységet be kellene tiltani.

Javaslata alapján akár egy olyan mobil applikációt is elérhetővé kellene tenni, amely automatikusan letiltja a mobilt, ha az azt érzékeli, hogy az autó mozgásban van. Emellett egy olyan szemkövető eszköz is nagy segítséget jelenthetne, amely automatikusan riaszt, vagy rezegtetni kezdi a sofőrülést, ha a vezető két másodpercnél tovább leveszi a szemét a forgalomról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.