A szemkontaktus nem mindig segíti a meggyőzést

A szemkontaktus teremtése régi módszer mások figyelmének felkeltésére és az emberek meggyőzésére. Vagy nem?

Betegszoba.hu
2013. 10. 11. 9:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Számtalan helyen olvashatunk a szemkontaktus meggyőző erejéről – nyilatkozta Frances Chen, a kutatás vezetője, a Brit-Kolumbia Egyetem tanársegédje. – De a vizsgálati eredményeink szerint a közvetlen szemkontaktus a szkeptikus hallgatóságot bizalmatlanná teszi, és emiatt az emberek még kevésbé engedik meggyőzni magukat.”

Hogy megvizsgálhassák a szemkontaktus hatásait olyan helyzetekben, amelyek során az egyik félnek meg kellett győznie valamiről a másikat, Chen és kollégái egy nemrég kifejlesztett szemkövetési technológiát alkalmaztak.

 

 

Az eredmények szerint minél több időt töltöttek a résztvevők azzal, hogy a nekik levetített videókon látható beszélő szemébe nézzenek, annál kevésbé lehetett meggyőzni őket a beszélő véleményéről. Vagyis a különböző vitatott témák esetében a résztvevők véleménye annál kevésbé változott, minél inkább a beszélő tekintetére összpontosítottak.

Az intenzív szemkontaktus csak abban az esetben segített jobban átadni az érvelést a résztvevőknek, ha már a videó levetítése előtt egyet értettek a beszélő mondandójával.

Egy másik kutatás során sikerült megerősíteni a fenti vizsgálati eredményeket.

A résztvevők, akiktől a tudósok azt kérték, hogy a beszélők szemére fókuszáljanak, sokkal kevésbé voltak meggyőzhetőek, mint azok, akik a beszélő szájára összpontosítottak. Az eredmények arra engednek következtetni, hogy a beszélők szemét figyelők sokkal kevésbé figyelnek az érvekre, és kevésbé hajlandóak az interakcióra a velük ellentétes véleményt megfogalmazókkal szemben, így sokkal nehezebb őket meggyőzni is.

Julia Minson, a Harvard Kennedy Politikatudományi Tanszék munkatársa szerint ezek az eredmények is bizonyítják, hogy a szemkontaktus milyen eltérő üzeneteket hordozhat a különböző szituációkban. Míg az alapvetően barátságos helyzetekben a szemkontaktus bizalmat sugall, addig a vitás helyzetekben inkább dominanciát vagy fenyegetést jelent.

Így tehát, bár gyakran szeretnénk, hogy a hallgatóságunk ténylegesen a szemünkbe nézzen, amikor beszélünk, ezzel nem minden esetben járunk feltétlenül jól.

„Függetlenül attól, hogy politikusként vagy tanárként dolgozunk, nem árt észben tartani, hogy a szemkontaktus akár visszafelé is elsülhet, ha valaki olyat akarunk meggyőzni, akinek a miénkkel ellentétes a véleménye” – nyilatkozta Minson.

A tudósok most azt tervezik, hogy megfigyelik, a szemkontaktus milyen fizikai funkciókkal (agyműködés, stresszhormon-kiválasztás, pulzus) van kapcsolatban. „A szemkontaktus olyan ősi viselkedésforma, hogy véleményünk szerint egy sor tudatalatti fiziológiai változással jár együtt” – nyilatkozta Chen.

A kutatás részletes leírása a Psychological Science című tudományos szaklapban olvasható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.