Az igazgatási szakemberek és a jogászok szerint a vezető nélküli autók elterjedése nem pusztán technikai jellegű feladatok megoldását kívánja – írja a New York Times elemzésére hivatkozva MTI. Számtalan, egyelőre megválaszolatlannak tűnő kérdés vethető fel az új technológiával szemben. Például mi lenne, ha egy rendőr félre akarna állítani egy ilyen járművet? Egy egyenrangú útkereszteződésben nem bizonyulna-e túl udvariasnak az automata gépkocsi, nem várakozna-e a végtelenségig az agresszív humán vezetőkkel szemben (a hozzá hasonlóan udvarias robotpilótákkal való találkozásról nem is beszélve)? És vajon milyen fajta biztosítást kellene kötni az újfajta járművekre?
Autózás a 21. században
A Google által autonómoknak nevezett autók ilyen és hasonló kérdéseit vitatták meg nemrégiben szilícium-völgybeli technológusok, jogászok és kormányzati szakemberek a Santa Clara Egyetem keretében működő Law Review and High Tech Law Institute által szponzorált egynapos szimpóziumon.
Kiküszöbölhető emberi hibák
A Google szakemberei amellett érveltek, hogy ezek az emberi irányítást felváltani hivatott, számítógép vezérelte rendszerek egyre inkább megvalósíthatók, és elterjedésükkel nagymértékben kiküszöbölhetők az emberi hibák. Márpedig az ilyen okokra visszavezethető közlekedési balesetekben évente 33 ezren meghalnak és mintegy 1,2 millióan megsérülnek csupán az Egyesült Államok útjain.
Mindemellett az automatikus vezérlésű járműveknek a lehető leghatékonyabb az üzemanyag-felhasználásuk és a legalacsonyabb károsanyag-kibocsátásuk. Arról nem is beszélve, hogy az új technológia térnyerése ismét az iparág vezető hatalmává tehetné az Egyesült Államokat.
Ugyanakkor foglalkozni kell a jogi felelősség, az adatvédelem és a biztosítási szabályozás kérdéseivel. A szimpózium előadói közül többen is úgy vélekednek, hogy az ilyen kihívások jóval több problémát hoznak felszínre, mint amennyi a technológiai megvalósítás előtt áll.
Utas lesz a sofőrből
Napjaink nagy autógyártói már egy sor fejlett, mozgásérzékelésen alapuló biztonsági funkciót beépítenek a járművekbe, ezek vagy segítik, vagy – néhány esetben – korrigálják a vezető ténykedését. A Google projektje azonban ennél jóval tovább megy: utasokká teszi a sofőröket, miközben azok együtt haladnak a forgalomban a hagyományosan emberek vezette járművekkel.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!