- Twitter, Facebook, Foursquare – a modernkori betörők eszközei
- Nyertesek és vesztesek a harmadik platform évtizedében
A gondolat elsőre orwelli disztópiát idéz, de legalábbis a Különvélemény irodalmi nyersanyagát jegyző Philip K. Dick klausztrofóbiás világához hasonlót kivitelező törekvésnek tűnik. Csakhogy a koncepcióhoz szükséges technológiát kidolgozó csoport szerint elképzelésük cseppet sem negatív utópia, hanem teljesen új típusú közösségi hálózatokat eredményezhet – olyanokat, amelyek „megmondják” a felhasználóknak, hogy mikor és hol találkozhatnak, gyűlhetnek össze hasonló érdeklődésű és beállítottságú személyekkel vagy éppen új kapcsolatokat alakíthatnak ki velük. Másrészt, a már létező közösségi hálózatokat újabb dimenziókkal gazdagíthatják, dinamizálhatják, azaz lényegesen több a pozitív, mint a negatív hozadékuk, ráadásul ezek a „szokásos” félelmek majdnem minden új infokommunikációs technológiai megoldással kapcsolatban (okkal, ok nélkül, de általában eltúlozva) felmerülnek.
Prediktív modell asztrológia helyett
A rendszer neve, a Jyotish a védikus hindu asztrológiára utal; a szanszkrit szó egy ősi asztrológiai rendszer neve, szabályait évezredekkel ezelőtt jegyezték le, tudományát Indiában még ma is tanítják felsőoktatási intézményekben. A „posztmodern változatnak” – a név kivételével – azonban vajmi kevés köze van az eredetihez. Irracionális (legalábbis annak tűnő) csillagjóslás – jövendőmondás – helyett racionális tényekből, számsorokból következtet az egészen közeli jövőre. Az Illinois Egyetem (Urbana-Champaign) Boeing kutatási központjának két munkatársa, Long Vu és Klara Nahrstedt fejlesztette. A repülőgépgyártó óriáscég azért kérte fel őket a kutatásokra, mert pontosabban szeretnék ismerni munkacsoportjaik tevékenységét, hogy az adott nagyüzemben a dolgozók mit és mikor tesznek, mi várható tőlük, és aztán ezen ismeretek birtokában elképzeléseik alapján az eddiginél is hatékonyabbá tegyék a munkát, növeljék a termelékenységi mutatókat. A két fejlesztő szerint a rendszer – különösen a közösségi médiával, például a Facebookkal kombinálva – ennél sokkal többre is képes, és számos más területen (várostervezés, közlekedés stb.) szintén alkalmazható.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!