Majdnem 20 millió darab tojással többet ettek a magyarok 2019-ben 2018-hoz képest, de 2020-ban is érezték a tojástermelők a koronavírus járvány miatti megemelkedett keresletet.
Majdnem 20 millió darab tojással többet ettek a magyarok 2019-ben 2018-hoz képest, de 2020-ban is érezték a tojástermelők a koronavírus járvány miatti megemelkedett keresletet.
„Ez is bizonyította, hogy Magyarországon minden tartástechnológiának helye van – az EU-konform ketrecesnek, a mélyalmosnak, a szabad -és a biotartásnak – mert minden tartásmódban termelt tojás kellett ahhoz, hogy a hazai boltok polcait magyar termelésű tojással töltsék fel” – mondta el a világnap alkalmából tartott sajtóeseményen Szép Imre, a Tojásszövetség elnöke.
Ugyanakkor enyhe csökkenés vagy inkább stagnálás következett be a termelésben az az előző év azonos időszakához képest a Baromfi Termék Tanács adatai szerint, ezt a madárinfluenza megjelenése okozta. Míg tavaly 580 millió darab feletti tojást termelt meg az első félévben a nagyüzemi tyúktartás, addig ez idén ez az érték kicsivel több mint 540 millió tojás.
Drágult a tojás a boltokban: a féléves átlagár nettó 42,19 forint volt. Viszont fontos megjegyezni, hogy az árnövekedés ellenére sem érte el a fogyasztói ár a két évvel ezelőtti, 2018-as szintet.
A magyarok legfontosabb szempontja tojásvásárláskor még mindig az ár-érték arány, ugyanakkor már figyelembe veszik a tojás származási helyét is, de legtöbbször nincsenek tisztában a tartási módok közötti valós különbségekkel. Például azzal, hogy az EU-konform ketreces tartásnak a legkisebb az ökológiai lábnyoma, ennek a tartásmódnak emiatt is kell meghagyni a helyét az üzletek polcain.
„A magyarországi élelmiszerláncokkal is felvette a kapcsolatot a Tojásszövetség, nemcsak a vásárlókat edukálta az elmúlt évben a szabad, a mélyalmos és az EU-konform ketreces tartástechnológiákról. Fontos, hogy az üzletek mindegyik tartásmóddal termelt tojást meghagyják a kínálatukban – így minden vásárlói rétegre gondoljanak. Ebben a Tojásszövetség partnerre talált az Auchan, a CBA, a Reál, a Spar és a Tesco hazai élelmiszerláncokban – mondta Szép Imre, a Tojásszövetség elnöke, aki hozzátette, hogy a Tojásszövetség természetesen a háztáji és kisüzemi tyúktartást is elismeri.
A tojás a legfenntarthatóbban termelt legolcsóbb fehérjeforrás – legutóbb a washingtoni székhelyű nagy múltú kutatószervezet, a World Resource Institute sorolta be a legfenntarthatóbb fehérjeforrások közé. Ezért és az ára miatt is a jövő élelmiszere világszinten, és akkor a tudományosan bizonyított jótékony hatásairól – például arról, hogy a tojásban lévő kolin nagy szerepet játszik a magzat agyának fejlődésében, vagy arról, hogy a biológiai értéke egyenlő az anyatejével – nem is beszéltünk.
A Föld erőforrásai végesek, ezért kell a megtermelt élelmiszerek fenntarthatóságával foglalkozni. Kiszámolták, ha az Egyesült Államok tojásigényét szabadtartású vagy ökológiai technológiával állítanák elő, az annyi helyet venne igénybe, hogy az amerikaiaknak Kanadába vagy Mexikóba kellene költözniük.
„Ha ugyanezt a számolást elvégezzük Magyarországra, ahol egy évben 2,3 milliárd tojás fogy (2019-es KSH adatok alapján) 1015,5 négyzetkilométernyi területre lenne szükség, hogy minden magyar lakost szabadtartású tojással lássunk el.
Amennyiben csak és kizárólag szabadtartású technológiával oldanák meg az ország tojásellátását, akkor egy Pécs városnyi területtel többet foglalnának el a tojótyúkok az ellátásukhoz szükséges takarmánytermő -és kifutóterülettel együtt az EU-konform ketreces tartás területigényéhez képest” – mondta Dr. Molnár Györgyi, a Tojásszövetség titkára.
Tévhitek helyett tájékozódj! – ez a mottója a Tojásszövetség fenntarthatósági kampányának. Ezzel az animációval szeretnének olyan tudást adni a tojásszerető vásárlóknak, aminek ismeretében a lelkiismeretük és a pénztárcájuk mentén dönthetnek arról, melyik tartástechnológiájú tojást veszik le a boltok polcairól.
Az eredeti cikket az alábbi linkre kattintva érhetik el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.