időjárás 6°C Balázs 2023. február 3.
logo

Sokat nyomnak latba az érvek a sertéshús fogyasztása mellett

Forrás: Mindmegette
2020.11.23. 18:52
borítókép

Ezek a húsok kellő arányban tartalmaznak olyan esszenciális aminosavakat, amelyeket a szervezetünk nem tud előállítani.

A sertéshús nem csak ízletes alapanyag, de fontos ásványianyag, zsír-, fehérje- és vitaminforrásunk. A sovány sertéshús -például a karaj -, az egészségtudatos táplálkozásba is nagyszerűen beleillik, mivel zsír és koleszterin tartalma egyaránt alacsony.

MENNYI HÚST EGYÜNK NAPONTA?

Az Országos Élelmezés és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) aktuális ajánlása szerint naponta 2-3 egység húsra, húskészítményre van szüksége szervezetünknek (egy egység például: 10 dkg sovány sertéshús, 5 dkg sovány felvágott, 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott).

Ezek a húsok kellő arányban tartalmaznak olyan esszenciális aminosavakat, amelyeket a szervezetünk nem tud előállítani.

Már napi 50 gramm hús elfogyasztása is fedezi egy ember teljes esszenciális aminosav-igényét, valamint fehérjeszükségletének 20%-át.

MIÉRT VÖRÖS A VÖRÖSHÚS?

A vöröshúsok (ezen belül a sertéshús is) a benne található felbecsülhetetlen értékkel bíró, kiemelkedő vastartalomnak köszönhetően nyerik el vörös színüket. Minél vörösebb a hús színe, annál magasabb annak vas tartalma.

A vasnak a vörösvértestek felépítésében és a szervezet oxigénellátásában is kiemelkedő szerepe van, nélküle az oxigén nem lenne képes eljutni a sejtekhez, kellő mennyiségű jelenléte ezért nélkülözhetetlen a szervezet életképessége szempontjából.

Mivel a vasat szervezetünk nem képes előállítani, beviteléről táplálkozással kell gondoskodnunk.

A sertéshús fogyasztásának élettani hatása megkérdőjelezhetetlen
Fotó: MTI/Sóki Tamás

Különösen a nőknek magas a vas igénye, terhesség és szoptatás idején ez a szükséglet ráadásul megduplázódik.

TELE VAN VITAMINOKKAL

A sertéshúsok jelentős mennyiségben tartalmaznak B-vitamint. Ezek biztosítják testünk sejtjeiben a normális zsír és fehérje anyagcserét és támogatják az idegrendszert például a stressz jobb kezelésében.

A sertéshúsnak különösen kiemelkedő a sokak által agyserkentő vitaminnak nevezett B1-vitamin tartalma.

Megfelelő arányban található benne nátrium és kálium, amelyek együttesen játszanak szerepet a szervezet víz-egyensúlyának megtartásában és a szív normális ritmusának biztosításában. A csontjainkat alkotó, azt védő kalcium és az immunrendszert erősítő cink tartalmának köszönhetően pedig a vöröshús fogyasztása a még fejlődésben lévő szervezet számára is igen hasznos.

Az Afrikai Sertés Pestis fertőzésnek (ASP) nincs az emberi szervezetre ártalmas hatása.

A teljes cikk, a sertéshús fogyasztásához kapcsolódó további tanácsokkal és receptekkel IDE kattintva érhető el.