Nyilván van valami abszurd hangulata a pulcsiban, két pokróc alatt történő blogolásnak a tavaszi-nyári szezonról, de teszek egy próbát: hátha nem didergés, hanem kellemes nyáridézés lesz belőle. Abodi Dóra eddig is csúcsra járatta a kollekcióit, de most aztán tényleg mindent beleadott. Saját printek, a pasztell szivárvány minden színében vibráló selymek, lyuggatott bőrök, fémszegecsek, 14 karátos arany betétek... Noha minden egyes darabnak megvan a maga zsenialitása, a luxus hatásra való törekvés miatt sajnos kezd rezegni a léc (talán a féldrágakövek súlya alatt), hogy átcsúszunk a giccs kategóriába.
Székely kapu cukorkából
A New Golden Era/The golden child névre keresztelt kollekciót a Paris Fashion Weeken prezentálták először, ahol nagy sikernek örvendett, legalábbis az eddigi nemzetközi megjelenésekből ítélve. A darabok valóban egy aranykort idéznek, de ez a fokú gazdagság jelenleg egy elérhetetlen utópiának tűnik. Az egyedi anyagokat most is nagyra értékelem, hiszen – ahogy azt már többször is említettem – számomra az egyik legnagyobb fokmérő a saját készítésű anyagokból való tervezés. Komoly minőségi fokot és szakértelmet jelez, ha egy tervező tovább lép a készen vett anyagoktól.
Ahogy az őszi-téli kollekció esetében, Abodi Dóra most is hazájának, Erdélynek autentikus elemeiből inspirálódott. A saját printeken újrakeverve, átértelmezve, modernizálva tűnnek fel a népművészeti elemek, döntően rusztikus és naiv, néhol már groteszk állatminták, ám legtöbbször közvetve, indirekt módon használva fel, csupán inspirációként, hogy az urbánus ruhatárba is könnyen beilleszkedjenek a darabok.
Dóra ezt a kontrasztot, illetve egyensúlyt próbálta megtalálni nemcsak a minták megalkotásában, a színek kiválasztásában, hanem az anyagok kezelésében is. A sokszor emlegetett rusztikus jelző a székely kapuk áttört és geometrikus felületeire igaz, ám ezek a szigorú, letisztult formák vattacukor/macaroon színekben jelennek meg, ráadásul a legfinomabb selymeken, így kész is a játékos, nyárias kontraszt. Emellett persze nem maradhat el az Abodi-féle fémes csillogás sem – legyen szó akár az angol hernyóselyem metál szálas szövéséről, akár féldrágaköves, igazgyöngyös, és arany rátétekről – az alakformáló bőrdzsekik pedig szintén fontos alapdarabjai a kollekciónak.
Nem mind arany...
A ruhák mellett a különleges kiegészítőket sem hanyagolta el a tervezőnő, a táska részleg pedig igen sokszínűre sikeredett. A visszafogott clutchok mellett – amikre fémveret formájában került fel a márka új jelzése, az „Iker Unisus”, azaz az unikornis-pegazus – megtalálhatóak a pasztell színű, rojtos bőrtáskák (ezek létjogosultságát még mindig nem értem egy indián rezervátumon kívül), és tavalyi nagy szerelmem, a Phoenix Egg-sorozat új modelljei is. A cipőknél megmaradnak a szintén jellegzetessé váló pink talpak, az ékszerek pedig a kollekció többi darabjához hasonlóan vannak megtervezve és kivitelezve, a tökélyre törekedve, egészen a legapróbb részletekig.
Végül pedig egy aktualitás: talán már korábban is említettem, hogy a Vogue magazin egy a milánói divatakadémiára szóló ösztöndíjjal jutalmazta Abodi Dórát, aminek következtében a márka az olasz divatfővárosba költözik. Ezentúl a Ráday utcai Showroom R9 kizárólag irodaként és bemutatóteremként működik tovább, a bolt funkciót pedig partnerekhez szervezik ki. Szintén ide kapcsolódik, hogy a Showroom R9 másik alapítója, Mojzes Dóra a napokban nyilvánosan is bejelentette azt, amit augusztusban még csak titokban osztott meg: elhagyja a hazai piacot, és ezentúl Londonban alkot majd, a nemzetközi közönségre fókuszálva. Mindkettejüknek sok sikert kívánok, és nagyon remélem, hogy hamar hazatérnek hozzánk.
Amennyiben tetszett a cikk, és naprakész információkra vágytok a magyar tervezőkről, keressétek meg a blogot a Facebookon!