A marketing evangéliuma

Ha van igazán veszélyes és destruktív felekezet vagy gyülekezet ma, azok a marketing papjai, prédikátorai és prófétái.

Puzsér Róbert
2015. 07. 23. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valaha a Micimackót, A kis herceget vagy mondjuk a Bibliát volt szokás úgy ajánlgatni, ahogy ismerőseim áradoznak a Szent Szingli és a vak koldus találkozását megörökítő videóról.

A történet drámai és tanulságos, továbbá tartalmazza a marketingvallás valamennyi fontos dogmáját a világról, az emberről és az üdvözülés útjáról.

Melankolikus zongorafutamok, szürke, esős idő. Egy vén, vak koldus kéreget az utcán, előtte tábla: „Vak vagyok. Kérlek, segíts!” Az elhaladó emberek néha elé vetnek valami aprópénzt, de még arra sem veszik a fáradságot, hogy az öregember fémbögréjébe találjanak vele. Váratlanul feltűnik a Szentség egy huszonöt körüli, kifogástalanul trendi, szingli hölgy képében, aki – talán az átpartizott éjszaka miatt – még a borús időben sem veszi le a napszemüvegét. Természetesen modell vagy pornós is lehetne, mint a marketingvallás valamennyi prófétája és szentje, esetünkben a fekete nadrágkosztümben feszülő szépség és elegancia laptoptáskával és sötétzöld cipővel egy marketingszakembert reprezentál. Ennek megfelelően siet épp a következő meetingre, amint alakja elsuhan a vak koldus mellett.

A Szentség hirtelen megfordul, és az öregemberhez lép. Mielőtt azonban jóságát összetévesztenénk a magunkéval, akik egy koldus elé a legjobb esetben is csak pénzt szórhatunk, látjuk, hogy Ő ennél mérhetetlenül többet ad. Határozott mozdulattal elveszi a koldus tábláját, és a hátsó oldalára ír, mely e pillanattól már annak első oldala. Nem szól, nem ad tanácsot, vagy kér engedélyt, vérbeli topmanager, aki nem beszél, hanem dönt és cselekszik. Nem szól, hisz a sürgető prezentáció friss hangszálakat követel. S amint a táblát visszahelyezi, hirtelen megváltozik minden. Döbbenten látjuk – és hallja a koldus –, ahogy a pénzeső a bögrébe záporozik. Az emberek adakoznak! Halleluja! Este az öreg beül a gyorsétterembe. Csodát tett a Szent!

A nap végén újra megpillantjuk a titokzatos jótevőt, akinek exkluzív körömcipőjét áhítattal tapogatja a koldus, és alázatos hálával kérdezi, hogy mit írt a táblára. A válasz sejtelmes: „Ugyanazt, csak más szavakkal.” A néző, aki nem vak, továbbá van internet-előfizetése, hozzáfér az információhoz, ami az öreg számára rejtély marad: a kartontáblán a public relation kohóiban öntött és brainstormingok üllőin kovácsolt csodafegyver díszeleg: „Ez egy gyönyörű nap. És én nem láthatom.”

A hazug, szélhámos marketingszekta valaha volt legvisszataszítóbb és legönhittebb propagandafilmje megszületett. Minden ideája a szingliségnek ebbe az arrogáns és törtető alakjába helyezve nyitogatja az ép ízlésű és erkölcsű néző zsebében a bicskát. A modell külsejű marketinges nem kommunikál a koldussal, úgy lép az életébe, ahogy az Ószövetség Istene a világ sorsába. Pénzt, azt nem ad, viszont demonstrál egy életmódot a körömcipőjével és egy mentalitást a fellépésével, mindezt a saját reklámfilmje forgatásának keretében. Infernális jelenés.

A marketing evangéliuma szerint a nyomorúságot éppen úgy lehet és érdemes eladni, ahogy a mentolos rágógumit, az elavulástervezett autót vagy a romlásba döntő bankhitelt. Az értékesítés egyetemes. A marketingvallás tanúsága, hogy „mi, a reklámszakma uraljuk az életet ezen a bolygón. Mi döntünk jóról és rosszról, szükségről és bőségről, pénzt fakasztunk akár a sziklából is. Mindent elsöprő kreativitásunk az égbe emeli vagy a porba sújtja azt, akire vagy amire ránézünk. És nagyon előnyösek a listaáraink”.

A sötét evangélium a világ valamennyi szegletében felharsan, túl sokan tudjuk azonban, hogy ezekhez a szlogenekhez annyi kreativitás kell, amennyi bármelyik felső tagozatos általános iskolásban megvan, egy reklámkampány sikere pedig csak azon múlik, hogy a hirdetők hány ezer percen keresztül képesek felkorbácsolni az emberi önzést, élményéhséget és birtoklási ösztönt.

A marketing felekezete a kereszténység oppozíciója. Krisztus és a marketing egyaránt a megváltást kínálja, csakhogy míg Krisztus abszolút, a marketing relatív; míg Krisztus a szeretetre, a marketing az önzésre épít; míg Krisztus önfeláldozásra, a marketing önmegvalósításra szólít.

A liberális és baloldali ideológiák hívei mindent elkövetnek állam és egyház, egyház és oktatás szétválasztásáért, a konzervatív és nemzeti ideológiák hívei pedig mindent elkövetnek az üzleti szekták és a nem történelmi felekezetek kiszorításáért, a legsötétebb és legpusztítóbb erőnek, a reklámnak azonban valamennyien szabad folyást engednek. Négy égtáj felől, ötszázféle eszközből özönlik, minden elképzelhető fronton támadva gyermeket és felnőttet vegyesen. Ha nem látja a hirdetést, mert vak, a marketingvallás szentje a saját pr-portfóliójához készülő reklámfilmbe forgatva hasznosítja. Ha van igazán veszélyes és destruktív felekezet vagy gyülekezet ma, azok a marketing papjai, prédikátorai és prófétái. Ha senki nem állítja meg őket, elképzelhetetlen borzalmat hoznak a világra.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.