Kedvelem Tamás Gáspár Miklóst. Megosztó, erős és szenvedélyes intellektus, aki ha épp nem barikádozza el magát az olvasóitól angol és német nyelvű szakkifejezésekkel meg a legkülönbözőbb marxista filozófusokra való hivatkozásokkal, ha ideig-óráig képes lemondani műveltségének demonstrálásáról, akkor kétségtelenül az a fajta gondolkodó, amilyenből elkelne még jó pár a baloldalon. Tamás Gáspár Miklós nem a politikai véleményfronton megszokott ravaszkodó, lájkvadász véleménybűnöző, hanem lelkes szellemi importőr és önmaga fétisébe ragadt közéleti moralista.
Tamás Gáspár Miklós és Csurka István honosították meg Magyarországon a globalizációkritikát, vagyis a globális kapitalizmus és az egyetlen nagyhatalom által dominált világrend átfogó kritikáját. Bár Tamás Gáspár Miklóst a neoliberális elit egyszerre tartotta udvari bolondnak és erkölcsi iránytűnek, ő ezt kellő méltósággal viselte, miközben megnyilatkozásról megnyilatkozásra teremtette meg a rendszerkritikának és a multinacionális tőke kritikájának igényét a mainstream médiában. Személyiségét végtelen idealizmus és savonarolai düh jellemzi, melyre hallgatva legszívesebben egész Európát egyetlen összefüggő menekülttáborrá és gigantikus emberkísérletté alakítaná: minden kerítést lebontana, minden bevándorlót befogadna. Legyenek ötmillióan vagy ötszázmillióan, egyetlen migráns sorsa is túl értékes ahhoz, hogy az európai ember megvédje határait, kultúráját és életmódját.
Tamás Gáspár Miklós globalizációkritikus írásait mindig is lelkesen olvastam, mert nagyrészt egyet kellett értenem a tartalmukkal, csakhogy az utóbbi évtizedben kapitalizmuskritikája és rendszerkritikája átcsapott forradalmi szocializmusba, ami számomra már vállalhatatlan: még ha értem is az erkölcsi mozgatóit, a huszadik század története számomra arról tanúskodik, hogy a proletárdiktatúra semmiképp sem megoldás. Bár a migráció kérdésében nagyon nem értek vele egyet, úgy gondolom, hogy amit Tamás Gáspár Miklós képvisel, az egyrészt fontos morális aspektusa a modern népvándorlásokról való gondolkodásnak, másrészt élő bizonyítéka annak, hogy a marxisták továbbra sem képesek értelmezni a vallási és kulturális dimenziókat: oda is gazdag burzsoák és nincstelen proletárok osztályharcát látják, ahol Európa iszlamizálódása zajlik. Minden esetben fenntartom ugyanakkor a tévedés jogát, és bevallom, örülök, amikor ilyen jól tapintható, drámai álláspontok feszülnek egymásnak, mert úgy hiszem, hogy ez a közéleti vita kellő módja, és nem a nyálkás megúszás vagy a politikusok zsebében kotorászással, amiben oly sokan utaznak.