Ez az edzőktől folyamatos kapcsolattartást igényel az iskolákkal, a tanárokkal. A jó pedagógus edző tehet a legtöbbet azért, hogy a gyerekek az iskolában is teljesítsenek. Az akadémiák életében elvárásként kell megfogalmazni, hogy legalább az angol nyelv alapfokú elsajátítása kötelező a képzés végére. Amíg a magyar labdarúgó-bajnokságok színvonala nem fejlődik jelentősen, addig a válogatottak sikere azon is múlik, hogy hány magyar játékos játszik külföldön erős bajnokságokban. Két azonos képességű játékos közül melyiket választja egy külföldi csapat? Aki tud velük kommunikálni, vagy aki nem? Szinte csak a magyar nyelv egyedi a régióban, Európában. Ezért a mi gyerekeink külföldre kerüléséhez szükséges, hogy az anyanyelvükön kívül meg tudjanak szólalni más nyelven is.
5. A megváltozott szokások a gyerekeknél (például a komputerjátékok térnyerése stb.) nyilván szintén közrejátszanak a létszám csökkenésében, de ez a probléma ugyanúgy jelen van a példaként említett Hollandiában. Tehát ezek a problémák jól működő, elfogadott rendszerben minimalizálhatóak.
---- Lapozzon! ----
Az MLSZ-nek kell vezetnie a magyar labdarúgást. Feladata sokrétű, amelyeknek leírása nyilván nem lehet feladata ennek az írásnak. Ugyanakkor nem mehetünk el amellett, hogy a mai formában az MLSZ nem képes arra, hogy feladatait megfelelően ellássa. Az MLSZ a klubok szervezete, ha nincsenek klubok, akkor nincsen játék. Az MLSZ elnökének csak köszönni lehet az elmúlt években a labdarúgásra áldozott forrásokat, mégis az MLSZ vezetői rendszerint elérhetetlenek, a klubok kérései nincsenek megvitatva, a vezetők között egyes klubok tulajdonosai és vezetői találhatóak, aminek egyenes következménye, hogy az általuk kijelölt bizottságok folyamatosan egyes klubokat előnyben részesítenek a döntések során, különösképpen a források elosztásakor.
Délután 15 óra után sokszor szinte reménytelen választ kapni a felmerülő kérdésekre, mert a vezetők és a dolgozók már nincsenek bent. A TAO-források szétosztásánál sokszor nem érthető, hogy kinek és mit fogadnak el. Az MLSZ alkalmazottai közül sokan nem értik, hogy ők vannak a rendszerért és nem a rendszer értük. Az MLSZ vezetői pedig ezt megengedik nekik. Mikor volt utoljára utánpótlás-vezető például Békéscsabán, Nyíregyházán vagy Zalaegerszegen, hogy megbeszélje az ottani vezetőkkel a felmerülő problémákat? Miként fordulhat elő, hogy az adott korosztály válogatott edzője eljön a bajnoki mérkőzésre és megkérdezi, hogy melyik gyereket hívják X. Y.-nak, mert még sosem látta játszani, de három nappal előtte meghívót kapott az általa irányított korosztályos válogatottba(!) a klub edzőinek legnagyobb meglepetésére.
Át kell alakítani az MLSZ-t a modern kor követelményei szerint. A klubok befolyását növelni kell, de nem egyes klubok érdekeit kell képviselni, hanem a közös, lehetőleg minél nagyobb számban elfogadott határozatokat kell végrehajtatni. Miként lehet az, hogy a klubok által évekkel ezelőtt közösen eldöntött jegyzőkönyvben foglaltakat tévedésből (vagy más okból) máshogy fogalmazza meg a versenybizottság és azóta a tiltakozás ellenére sem változtak az utánpótlás-korosztályokban a cserék szabályai? Ezért rengeteg gyerek nem kap 17 év felett játéklehetőséget. Miért van, hogy vannak MLSZ-vezetők, akik nem válaszolnak e-mailen küldött kérdésekre a hozzájuk fordulóknak?
Lehetne tovább sorolni egyedi eseteket, de a tény az, hogy az MLSZ mint szervezet reformra szorul. Olyan emberek kellenek a mindennapi munka élére, akik függetlenek és dolgozni akarnak a magyar labdarúgásért, nem pedig kifizetőhelynek tekintik az MLSZ-t. A változás csak a munka eredményeként fog megszületni. Sok munka eredményeképpen.
---- Lapozzon! ----
A játék még az utolsó tíz évben is rohamosan gyorsul. Szinte a teljes 90 perc arról szól, hogy gyorsabb játékkal lehet csak eredményt elérni. Ez minden különböző taktikára és futballkultúrára igaz. Ez az a pont, ahol le vagyunk maradva. Sem gondolkodásban, sem a játékban nem vagyunk elég gyorsak. Amit a mi labdarúgóink technikailag tudnak, azt csak lassú játékban tudják megmutatni. Amikor kikerülünk a nemzetközi mezőnybe, még amit tudunk, azt sem tudjuk megvalósítani, mert túl gyors a játék nekünk. A legfontosabb szerintem ezért az, hogy minden döntés mögött annak az alapelvnek kell érvényesülnie, hogy az a játékunk felgyorsítását segítse. Ennek figyelembevételével az alábbi javaslataim vannak, természetesen elfogadva, hogy sok más szükséges változás is kell és a javaslatok között olyanok is vannak, amelyek nem a játék gyorsításával vannak összefüggésben.
Az MLSZ-nek végre ki kellene már dolgoznia egy magyar képzési utánpótlásrendszert. Ezt a szakmával, klubokkal meg kell vitatni és utána betartatni az ország minden utánpótlásközpontjában. Ha nem egy egységes, világos koncepción alapul a képzés, akkor a válogatottba felkerülő fiatalok nem fognak tudni a válogatottban sem megfelelni. Képzési alapelveket kell meghatározni, azok végrehajtásában segíteni kell, de természetesen ez az edzői önállóságot nem szünteti meg. Akik ezeket az elveket nem tartják be, azok ne részesülhessenek központi forrásokból!
Jelenleg a vidéki bázisok tehetségeiket elvesztik általában 15 éves kor után. Az akadémiák mindenféle kártalanítás nélkül képesek elvinni a gyerekeket. Ezt meg kell akadályozni, ez nem jó. A következmény ugyanis, hogy a legjobb akadémiák mögött a többi klub csapatai jóval gyengébb játékerőt képviselnek. Az akadémiákon felnövő játékosok ezért alig játszanak „éles” meccset az év során, sok góllal nyernek, sokszor meg sem kell izzadniuk. Megszokják a lassú játékot, hiszen ha az ellenfél nem késztet erőfeszítésre, akkor sokkal lassúbb a jobb csapat játéka is. Nem beszélve arról, hogy a kisebb klubokban elkedvetlenednek a gyerekek, értékítéletnek fogadják el, hogy ők nem kerültek feljebb és a siker hiányában megint csak kevesebb gyerek akar játszani.
Fel kellene osztani az országot két keleti és két nyugati részre, valamint Budapestre. Aki az adott régióban él, az csak az adott régió akadémiáira kerülhet 19 éves korig Magyarországon amatőr szerződéssel. Nyilván kivételeket (költözés, iskolaváltás stb.) el lehet fogadni, de csak azzal, hogy az alapszabály kijátszását az MLSZ szigorúan bünteti. Ehhez hasonló egyébként az angol szabályozás is.
Meg kell változtatni, hogy a klubok csak egy évre köthetnek amatőr szerződést a gyerekekkel. Értem, hogy ezt a szabályt miért vezette be a sporttörvény, de ez bumerángként működött. A múlt és a jelenlegi rendszert össze lehetne hangolni, minden érdek figyelembevételével, például úgy, hogy minden klub adott korosztályban mondjuk 3-5 játékossal köthet hosszabb időtartamú amatőr szerződést. Így a klubok képesek lehetnének megvédeni érdekeiket, ha már annyi pénzt és energiát fektetnek játékosaik nevelésébe, de nem köthetik magukhoz a többi gyereket csak azért, hogy az ne máshol játszva, ellenük lépjen pályára.
Számos olyan megoldás van, amivel a játék gyorsítása elérhető. A skandináv országokban és máshol is az utánpótlásban alapelv a mérkőzés megszakítása nélküli oda-vissza cserelehetőség. Így nem áll a játék és sokkal több gyerek tud játszani a mérkőzéseken. E szabály bevezetése mellett el kell törölni, hogy a cserelehetőségek korlátozottak (tavaly még az U19-ben csak 3 csere volt megengedve, akárcsak idén az U21-ben, de ott már érthető a felnőtt szabályok alkalmazása). Megfontolandó lehet a félidőben kötelező 5 csere a legmagasabb korosztályig, ami szintén játéklehetőséget biztosítana a gyerekeknek. Ma sajnos vannak edzők (nem kevesen), akik Budapestről leviszik Debrecenbe a bajnoki mérkőzésre a gyerekeket (reggel 5-kor kell kelni, este 22 óra körül érnek haza), és sokszor van olyan, aki 10 percet sem játszik, vagy egyáltalán nem léphet pályára. Ez nem utánpótlás-nevelés! A következmény, hogy a gyerekek túl hamar abbahagyják a játékot.
---- Lapozzon! ----
Nem kérdés, hogy a játék gyorsabb a legtöbb környező országban, előrébb tartanak, mint mi. Kötelezővé kellene tenni a nemzetközi versenyeztetést. Meg kellene határozni, hogy egy évben külföldön és belföldön hány nemzetközi mérkőzést kellene vívnia adott első- és másodosztályú klubnak. Ha a mi tradicionális bajnoki rendszerünkhöz a tavalyi változtatás után nem akarunk hozzányúlni, akkor ez a mai helyzetben nem kerülhet annyiba, hogy ne lehessen megvalósítani. Az MLSZ-nek anyagiakkal is támogatnia kellene azokat a tornákat, amelyeket mi rendezünk itthon és amelyek növelik a nemzetközi megmérettetések számát. Gyorsabb elleni játék előbb-utóbb a játékost is gyorsabbá teszi.
Még keményebbé kellene tenni a jelenlegi szabályozást. Az MLSZ versenykiírásának tartalmaznia kellene, hogy az NB I.-ben és az NB II.-ben legalább három 21 éven aluli játékosnak folyamatosan a pályán kell lennie a bajnoki és kupamérkőzéseken, és ezeknek a játékosoknak az MLSZ utánpótlás-rendszerében kellene 19 éves korukig legalább három évet eltölteni.
Meg kellene határozni, hogy adott korosztályban egy akadémia hány külföldit nevelhet (nyilván a magyar nemzetiségű, határon túl születettek nem tartoznak ide), illetve nevelhet többet is, de akkor a támogatásrendszerből kimarad. Egyre több külföldi fiatal tartozik az akadémiákhoz, ami szintén elzárja a magyar gyerekek előtt a lehetőséget.
Pár hónappal ezelőtt megdöbbenve olvastam, hogy az MLSZ új edzőképzéséért felelős Szalai Lászlót (akit lehet szeretni, vagy sem, de ténykérdés, hogy talán a legnagyobb befolyása volt tudása miatt az elmúlt években a magyar utánpótlás-nevelésre, és a modern, ma már tudományos alapokon nyugvó nevelés alapelveit leginkább átvevő edzőről van szó) támadták a sajtó hasábjain az igénytelenséget továbbra is folytatni kívánó edzőtársai. Miért nem akarjuk belátni, hogy az eredmények igenis azt mutatják, hogy az utánpótlásképzés színvonala – akárcsak a felnőtt edzőink egy részének felkészültsége – messze elmarad és folyamatosan távolodik a nemzetközi színvonaltól?
Ma már nagyon sok helyen nem lehet az infrastruktúra elmaradottságaira hivatkozni, mint amire oly sokat hivatkoztak a magukban hibát nem látó edzőink. Mit lehet tenni? Ha az edzőink nem tudják, miként dolgoznak külföldön sikereket felmutató kollégáik, akkor előre biztosan nem megyünk. A legnagyobb problémát itt látom a kiválasztás gondjai mellett.
Miért tudnak a környező országok nálunknál jóval több játékost nevelni a nemzetközi futballnak? Valószínűleg azért, mert számtalan szerb, horvát és más országok edzői dolgoznak a nyugati bajnokságokban szereplő csapatok mellett és előnyben részesítik az igazolásoknál a saját országukból érkező játékosokat. A tudásukat is könnyen, anyanyelvükön tudják átadni az otthon dolgozó társaiknak.
A helyzet az, hogy magyar edzőre Nyugaton ma még annyira sincs igény, mint magyar játékosra. Hogy is lenne, ha szakmai tudásuk is elmaradott és idegen nyelven sem beszélnek? Minek képzünk pro licences edzőket ilyen számban, ha a számuk már most lényegesen meghaladja a magyar NB I.-es és NB II.-es csapatok számát? Miért nem részesítjük az edzőképzésnél előnyben azokat, akik beszélnek idegen nyelven és így van esélyük arra, hogy kijussanak külföldre, ahol munkájuk során megtanulhatnák a legmodernebb képzési módszereket?
Régóta hiszem, hogy eredményt hozna, ha az MLSZ kiemelne nyelveket tudó tehetséges fiatal edzőket, akiket elkezdene képezni és akiknek biztosítaná, hogy egy vagy két évet külföldön tanulhassanak; megnéznék, megtapasztalnák, hogy a fejlett labdarúgással rendelkező országokban mit és hogyan csinálnak másként, eredményesebben. Egy részük talán kint maradna, de ebben az esetben – a fentiek miatt – ez is előnyére válhatna a magyar labdarúgásnak.
Szalai Lászlónak meg kell adni a lehetőséget, hogy kidolgozza a modern edzőképzést, amiben nem semmitmondó konferenciák, találkozók, sajnálkozások, hanem a tudás elsajátítása lenne a meghatározó, amit számon is kérnek. Támogatni kell anyagiakkal is az azt megérdemlő edzőket, hogy teljes egészében a munkájukra fordítsák energiájukat. A pedagógiát, a gyerekekkel való helyes bánásmódot tanítani kell és szintén megkövetelni az edzőktől. Az utánpótlásban dolgozó edzőkkel meg kell értetni, hogy az általuk nevelt és befutott játékos legyen munkájuk értékmérője, és ne pedig a korosztályos bajnokságban elért helyezés. Ezt anyagilag is támogatni kell. Meg kell értetni mindenkivel, hogy emellett ugyanúgy fontos azoknak a gyerekeknek a nevelése az életre, akikből nem lesznek profi játékosok. Az utánpótlásképzés alapelvévé kell tenni, hogy minden gyerek fontos, minden gyerek ugyanannyit érdemel. Ezt a látszólagosan ellentmondó két alapelvet össze kell tudni egyeztetni.
---- Lapozzon! ----
Külföldi utánpótlás-mérkőzéseken látjuk, hogy a bírók a töredékét fújják le szabálytalanságként, mint itthon. Gyerekeink nem értik, hogy ami otthon szabálytalan, az a nemzetközi mérkőzésen miért szabályos. Az utánpótlás-mérkőzéseken a játékvezetés színvonala egyre gyengébb. Olyan játékvezetők vannak zömében, akik magas szinten utánpótlásban nem játszottak, ezért nyilván többet is tévednek. Meg kell szervezni számukra a folyamatos gyakorlati oktatást! Vegyenek kötelező jelleggel részt utánpótlásedzéseken, beszéljenek a gyerekekkel adott szituációkról, hogy ők is megértsék, hogy sokszor mást látnak, mint ami valójában történt.
A játék gyorsításában a játékvezetők szerepe is fontos. Meg kell tanítani őket, hogy a durva (leginkább hátulról történő) és egyéb szabálytalanságokat büntetem, de hagyom a férfias, kemény játékot, a test test elleni küzdelmet és felesleges ítéletek tömegével nem lassítom a játékot. Elképzelhetőnek tartanám, hogy az MLSZ tartson ingyenes (vagy minimális költségtérítésű) játékvezető-képzést, ahol korosztályonként minden első- és/vagy másodosztályú klub U15 és U18 között köteles elküldeni egy vagy két játékost, akik természetesen a kurzus után megkapnák a játékvezetői bizonyítványukat. Ez a nevezés feltétele is lenne a bajnokságban. Pár év alatt biztos, hogy elég olyan játékvezető lenne az utánpótlásban (és a felnőttek között is!), akik magas szinten játszottak és értik a játékot. Ez ezeknek a fiataloknak később munkát is adna.
Számos más területet is érinteni kell a reformnak (orvosi háttér, ügynökök szerepe az utánpótlásban stb.), de ennek az írásnak nem célja, hogy mindent kimerítően próbáljon összefoglalni. Csak és kizárólag azért íródott, hogy elindítson végre egy értelmes, a magyar labdarúgás jelentős javulását eredményező reformot. Biztos, hogy nincs igazam mindenben, valószínűleg lehet a célokat máshogy és jobban is elérni. Azonban ha most nem üvöltünk, nem fejeket követelünk, hanem végre szembenézünk a valósággal és a tarthatatlan állapotokkal, akkor hiszem, hogy végre a nulláról, de elindulunk felfelé. Mi kell ehhez? Sokan szóljanak hozzá a vitához, annak eredményeit az MLSZ összegezze, és a klubokkal együtt történjen meg a szükséges változás, hogy végre elindulhasson a fejlődés a magyar labdarúgásban!