Einstein, Rockefeller, Leonardo da Vinci, Marlon Brando, Mozart, Andersen, Whoopi Goldberg, Churchill, Julius Caesar, Rodin és Szentgyörgyi Albert. Hogy mi a közös bennük? A mindenki által ismert, ám annál rejtélyesebb diszlexia nevű betegséggel küzdöttek. A felsorolás nagyon jól példázza, hogy korunk egyik legrettegettebb tanuló-betegsége semmilyen módon nem függ össze az illető szellemi kvalitásaival – még olyan területeken sem, amelyekben szükségeltetik az olvasás. A diszlexiából következő olvasási nehézségekről, azok orvoslásának jelentőségéről Gáll Edina logopédus, a Fővárosi Beszédjavító Intézet igazgatóhelyettese beszélt az Európai Logopédia Napján, március 6-án.
A középkorig nem volt szégyen, ha valaki nem tudott olvasni
De nem is volt divat a magányos könyvbújás! Az emberek legtöbbször közös felolvasás vagy élőszóbeli elbeszélés során jutottak információhoz. Korunkban azonban az írott szöveg megértése létfontosságú készséggé vált, hiszen az élet minden területén szükségünk van az olvasásra – végezzünk bármilyen jelentéktelennek tűnő, vagy kifejezetten bonyolult tevékenységet. A diszlexia ezért a folyékony, értelmező olvasásra képtelen egyént végtelenül kiszolgáltatottá teszi társadalmunkban. Pedig a francia Diszlexiások Társasága szerint korunk kommunikációs szifiliszének, a „szégyen betegségének” aposztofált jelenség semmilyen egyéb szellemi gátat nem szab, csupán azt jelenti, hogy a diszlexiás másként látja a betűk világát. A fent említett okok miatt mégis elengedhetetlenül fontos a betegség orvoslása.
S hogy milyen is diszlexiásnak lenni?
Aki ezzel küzd, nem tud elmélyülni az olvasásban, hiszen folyton megakad, s a tartalom megértéséhez sokkal több időre van szüksége. Még a szemmozgása is másképp működik, mint ami a folyékony olvasáshoz szükséges. A diszlexiás képtelen megfelelő mennyiségű betűt befogni a látómezejébe, így a hosszabb szavaknál rendszerint elveszti a fonalat (Egy átlag olvasó szeme egyszerre 15 betű „befogására” képes, míg egy diszlexiásé 4-6 karaktert lát). Ahány diszlexiás, annyi tünet: van, aki a betűket cserél fel, de olyan is akad, aki a szótagokat cseréli ki, vagy a szóhatárokat bontja fel, és egyes betűket zöngésít. Az egyikük remekül szótagol, de nem érti amit olvas (felszíni diszlexia), a másik viszont szóképekben gondolkodik, s azokat a szavakat tudja csak gond nélkül elolvasni, amelyekkel már találkozott (fonológiai diszlexia). Az sem ritka, hogy a diszlexiás az olvasott szó helyett valami más, értelmileg megegyezőt mond, például madár helyett strucc (mélydiszlexia).
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!