Rudolf Steiner, a módszer megalapítója
A Waldorf-módszer Rudolf Steinernek, a XIX. század második felében született osztrák filozófusnak, tanárnak köszönheti létét. Steiner úgy vélte, „a gyermek olyan, mint egy érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Ezért fontos eloszlatni azt a tévhitet, hogy a gyermek értelmével tanulja meg, mi a jó és mi a rossz (…), hanem igenis tudnunk kell, hogy minden, amit az ember egy gyermek közelében tesz, az szervesen beépül a gyermek testébe, lelkébe, szellemébe.” Ennek szellemében született meg a poroszos, felülről diktáló, és szigorú szabályokon alapuló oktatás ellenpárjaként az új gondolkodásmód, amely a korábbi elméletekkel szembeszállva a gyerekek egyedi igényeihez igazította a nevelést.
Ritmus és szabadság
Ritmus, mozgás, kompetencia, tolerancia, spontaneitás, analógiás gondolkodás, kreativitás, szabadság. Ezek a kulcsszavak a Waldorf-elvet követő óvodákban és iskolákban. A egész rendszer lényege, hogy a gyerekek már az óvodától kezdve megkaphassanak minden olyan ingert és lehetőséget, amelyek között megtalálhatják a saját személyiségükhöz legközelebb álló utat és kifejezésmódot. Éppen ezért nagyon fontos egy a testet, a lelket és a szellemet egyforma mértékben stimuláló környezet, valamint az, hogy a gyerekek a saját, egyéni tempójukban dolgozhassák fel az őket ért tapasztalatokat, miközben egy rendkívül pontosan kidolgozott ritmusban nevelkednek. Ez első hallásra talán ellentmondásosnak tűnik, de a Waldorf-intézményekben nagyon nagy hangsúlyt kapó ünnepek, de akár egyetlen nap is precíz és tudatosan felépített ritmusra épül: az ember életében az évszakok változása, az éjszakát követő nappal, a ki- és a belégzés, a fontosabb ünnepek évenkénti ismétlődése irányt, viszonyítási pontot szab az életnek. Ezek a kapaszkodók egy kisgyerek számára különösen fontosak, hiszen ezek adják a biztonságot az ismeretlen, állandóan változó világban. A ritmus, az ismétlődés tehát kapaszkodó, azon belül viszont szinte bármit lehet, ami az egészséges fejlődéshez hozzájárul. A waldorfos gyerekek már az óvodában megismerkednek az évkör ünnepeivel és a természet körforgásával azáltal, hogy öszekapcsolják azokat az ezekkel kapcsolatos munkákkal, tevékenységekkel, énekekkel, táncokkal, szimbólumokkal. A héten minden naphoz tartozik egy bizonyos étel és valamilyen (művészeti) tevékenység. Természetesen egy napon belül is nagyon pontos ritmus jellemző: egy kötöttebb foglalkozás után mindig egy ”lazább„ következik.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!