Waldorf: Mi beszélgetünk a gyerekekkel

Nincs osztályzat, nincs teljesítménykényszer, nincs tankönyv, a siker mégsem marad el. Mit tud egy Waldorf-rendszerű oktatási intézmény?

Sz.D.
2013. 05. 29. 8:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok szülőnek okozhat fejtörést, gyermekét vajon melyik óvodába, iskolába írassa. Legtöbbször a kényszer, illetve ismerősök tippjei alapján választunk. A Családháló ezúttal sorozatban mutatja be a hazánkban elérhető alternatív módszerű oktatási intézményeket. A leglényegesebb vonásokra koncentrálunk, illetve megpróbáljuk felfedni, mi az, amiben az egyes iskolák különböznek.

Eddig is, és a nemrég elfogadott köznevelési törvény szerint is az alternatív iskolák a saját kerettantervük szerint taníthatnak, vagyis eltérhetnek a nemzeti alaptantervben szabályozott oktatási normáktól, tananyagtól. Ezek az iskolák speciális oktatási rendben taníthatnak, emellett a kerettanterv több területen is lehetőséget ad a főszabálytól eltérni. Ilyen például a tanárvégzettségek kérdése, illetve az eszköz- és helységigény.

A Waldorf módszertani iskola, amelynek megoldásait nagyon sok más iskola is átvette. Ilyen például az úgynevezett epochális oktatás, ami dióhéjban annyit tesz, hogy 1–12. osztályig tömbösítve tanítják a közismereti tárgyakat. A nap első szakaszában, 8 és 10 óra között van a főoktatás, ennek tárgyai (például történelem, kémia, matematika) nem húzódnak szét – 45 perces órakeretekre bontva – az egész tanévre, hanem 3-4 héten keresztül tömbösítve, összefüggő egészként tanulják a diákok. Tehát ha a főoktatás tárgya éppen a történelem, akkor a diákok 3-4 héten keresztül minden reggel egy dupla óra erejéig ezzel foglalkoznak. Amikor végeztek, ugranak ugyanezen korszak földrajzára, és így tovább. Tapasztalatuk szerint ezzel a módszerrel sokkal összefüggőbb rendszerré állhat össze a fejekben a tudás.

Nagyon kevés tankönyvvel dolgoznak, hiszen azt gondolják, hogy – főképp az alsó osztályokban – a tanítóknak saját magukon keresztül kell átszűrni a tananyagot, nem pedig egy könyvön, vagyis nem elolvasni, felmondani kell az anyagot, hanem élővé kell tenni.

Persze vannak segédanyagaik is: szöveggyűjtemények, szótárak, atlaszok, de a hagyományos értelemben vett tankönyvet gyakorlatilag száműzték. E helyett használják a diákok által készített díszes füzeteket, az úgynevezett epochafüzeteket, ebbe vázlatok készülnek a legfontosabb dolgokról.

A hagyományos oktatási rendszerben felnőtteknek talán meglepő lehet, de a waldorfosok beszélgetnek a gyerekekkel: minden nap van beszélgetőkör, ahol aktuális kérdésekről cserélnek eszmét. Megbeszélik, mi történt velük előző nap, szót ejtenek a világ aktuális dolgairól, ami szociális, anyanyelvi kompetenciát fejleszt.

Nincs osztályzat

A lehető legtovább, azaz a 11. osztály kezdetéig szövegesen értékelik a nebulókat, ezt követően – illeszkedve a továbbtanulás követelményeihez – „fordítják csak le” osztályzatokra a teljesítményt.

Evidens szülői félelem, hogy vajon a gyermek hogyan fog helytállni a hagyományos oktatási rendszerre berendezkedett felsőoktatásban. Az általunk megkérdezett tanár szerint e félelem alaptalan, amelyet jól mutat a waldorfosok bőven 4,0 feletti érettségi átlaga, illetve továbbtanulási mutatóik is. Ráadásul – miután az ország nem lefedett hasonló iskolákkal (összesen 25 iskola van) –, sokszor előfordul már érettségi előtt is, hogy a tanulók 3., 6. vagy 8. osztály után „rendes” iskolában folytatják, és soha nem volt panasz rájuk.

A mérhetőség kedvéért a klasszikus „csomópontokhoz” ugyanúgy eljutnak, csak éppenséggel teljesen más tempóban, más hangsúlyokkal. Míg egy „sima” iskolásnál elvárás, hogy első osztályban novemberre olvasson, addig egy waldorfosnak 3 teljes éve van arra, hogy elsajátítsa az olvasás és az írás tudományát.

Osztrák PISA-felmérések szerint egyébként ennek (is) köszönhetően a waldorfosok szövegértési készsége sokkal kiemelkedőbb, hiszen van ideje leülepedni a tanultaknak.

Persze vannak területek, ahol verhetetlen a régi típusú oktatás: sokkal jobbak lexikális tudásban, jobban fogalmaznak meg definíciókat az ide járó tanulók, ugyanakkor kevésbé tudják alkalmazni a tudásukat, nem annyira a sajátjuk az ismeret, mint a waldorfosoknak. Szintén mérési eredmény, hogy kevesebb köztük a deviáns gyerek, ami akár azzal is összefüggésbe hozható, hogy remek szövegértési mutatóik miatt például kamaszkorban hatékonyabban segítenek magukon olvasással.

Az egyes reformpedagógiai rendszerek nagyon hasonlóak, közös bennük a gyermekközpontú szemlélet, ahol nem a tananyag a cél, hanem hogy ez utóbbit a gyerek szolgálatába állítsák, illetve milyen válaszokat tudnak adni a gyermek kérdéseire a tananyaggal.

E célt a Waldorf átéléssel és cselekvéssel éri el, nem definiálja a dolgokat, hanem megtapasztaltatja a gyerekekkel, és csak ezt követően ad nekik nevet. Az 1919-ben útjára indult Waldorf komoly mögöttes szellemi háttérrel rendelkezik, mégsem világnézeti, hanem módszertani iskola.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.