Kivágták a piliscsabai 150 éves hársfát

A polgármester ígérete ellenére ma reggel megkezdték a munkálatokat.

Őrfi József
2013. 03. 23. 9:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történet röviden annyi, hogy korszerűsítik az Esztergom–Budapest vasútvonalat. Piliscsaba állomáson ennek keretében az állomás teljes faállományát kiirtották, köztük százéves fákat is közvetlenül az állomásépület elől. A vonal villamosításra kerül, így az állomás mentén kisajátított telekrészen álló 150 éves hársfa is útban van egy villanyoszlop számára. A település lakói eddigre eszméltek, és komoly tiltakozás bontakozott ki, élőlánccal védték a fát a láncfűrészektől. Az eset megjárta a rádiót és több internetes oldalt is, a tegnapi tiltakozás hatására a polgármester meg is ígérte, hogy a fa egyelőre marad. Ennek ellenére ma hajnalban megérkeztek a láncfűrészesek és a rendőrök, a vágás megkezdődött, és be is fejezték. Az eset hátteréről ennyit tudni a helyi civil szervezőktől.

 

A dolog több kérdést is felvet:

Meglévő értékekre a tervezés során hogyan kell tekinteni? Adottságként, vagy ami útban van a legegyszerűbb megoldásnak, azt el kell távolítani?

Az újonnan létrehozott érték és a miatta elveszett érték egyensúlyban van-e?

Valóban szükséges-e a meglévő érték elpusztítása? Nincs más megoldás? (A Római-part esetén is felmerült ez a kérdés, ott is rengeteg érv és ellenérv merült fel hasonló helyzetben, de nagyobb léptékben.)

Lehet-e pótolni egy ilyen öreg, egészséges fát? (Az időtényezőt is beleszámítva, minimum egy kisebb fasort kellene ültetni helyette.)

Milyen eljárás kell ahhoz, hogy egy településfejlesztési lépés a helyiek, a tervezők, a kivitelezők és a vezetés számára is megnyugtató eredménnyel járjon?

Kérdem én, ha egy 8000 fős településről e-mailes szervezésre 100 ember tüntet egy fa megmaradása mellett, az sok, vagy kevés? Ha a közösségi oldalon több mint 500 lájk van, az elég, vagy nem? Ha hajnali hétkor ott van két tucat ember, köztük a falu leghíresebb embere, az nem elég? Arra biztosan, hogy 10 rendőrt vezényeljen ki a favágás biztosítására az internetes figyelőszolgálattal ellátott rendőrség. Arra viszont nem, hogy a sokak számára szimbólummá vált fa megmaradhasson.

Miért csak ennyi (semmi) van a település honlapján a vasútépítés linkre kattintva a helyiek életét alapjaiban érintő vasútfejlesztésről és a hozzá kapcsolódó eseményekről?

 

 

A cikkre levélben reagált a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt, alább bemásolom a szöveget:

"Beteg és balesetveszélyes volt a piliscsabai hársfa

Ma reggel a vasútépítők kivágták a "piliscsabai öreg hársfát". A fa kivágására, azért volt szükség, mert közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. A hársfa nem állt piliscsabai helyi védettség alatt. A fa kivágása a jogszabályoknak megfelelően zajlott, a kivágáshoz a MÁV Zrt. megadta az engedélyt.

A felsővezeték esetében 2 méteren belül lettek volna a fa ágai, ami kiemelten balesetveszélyes, hiszen a jövőben könnyen áramütés áldozatává válhatott volna bárki, aki a fa közelébe ment volna. Az építendő sín alatt húzódnak a fa gyökerei, ami a vasúti előírások szerint azért szabálytalan, mert élő szervezetről lévén szó, mozgásával a vasúti pályát veszélyezteti, megemelheti vagy lesüllyesztheti, ami fokozott forgalmi balesetveszélyt jelenthet. A mellékelt képen is látható, hogy a fa egészségkárosodása jelentős, hiszen  a tőkorhadás olyan mértékben előrehaladott állapotban volt, hogy már az üregképződés is megindult, ezen felül a fa törzsén helyenként rákos kinövések is láthatóak voltak. Egy esetleges nagyobb vihar következtében a kidőlés lehetősége is fennállhatott, ebben az esetben mind az újonnan kiépítendő peronon várakozókra eshetett volna, mind alányúlva a síneknek a személyi szállítást is veszélyeztethette volna.

 

Figyelembe vettük a helyi lakosság ragaszkodását a hársfához, ezért megvizsgáltuk, hogy van-e lehetőség a fa átszállítására, azonban biológusaink megállapították, hogy egy ilyen idős és beteg fa esetében a szállítás teljes biztonsággal a fa elpusztulásához vezetett volna.

A fa további felhasználásáról, esetleges karitatív hasznosításáról szeretnénk, hogyha a piliscsabaiak döntenének.

Társaságunk a beruházásoknál kiemelten figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat, a Budapest-Esztergom vasútvonal felújításánál is több ezer cserjét és fát telepítünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.