A történet röviden annyi, hogy korszerűsítik az Esztergom–Budapest vasútvonalat. Piliscsaba állomáson ennek keretében az állomás teljes faállományát kiirtották, köztük százéves fákat is közvetlenül az állomásépület elől. A vonal villamosításra kerül, így az állomás mentén kisajátított telekrészen álló 150 éves hársfa is útban van egy villanyoszlop számára. A település lakói eddigre eszméltek, és komoly tiltakozás bontakozott ki, élőlánccal védték a fát a láncfűrészektől. Az eset megjárta a rádiót és több internetes oldalt is, a tegnapi tiltakozás hatására a polgármester meg is ígérte, hogy a fa egyelőre marad. Ennek ellenére ma hajnalban megérkeztek a láncfűrészesek és a rendőrök, a vágás megkezdődött, és be is fejezték. Az eset hátteréről ennyit tudni a helyi civil szervezőktől.
A dolog több kérdést is felvet:
Meglévő értékekre a tervezés során hogyan kell tekinteni? Adottságként, vagy ami útban van a legegyszerűbb megoldásnak, azt el kell távolítani?
Az újonnan létrehozott érték és a miatta elveszett érték egyensúlyban van-e?
Valóban szükséges-e a meglévő érték elpusztítása? Nincs más megoldás? (A Római-part esetén is felmerült ez a kérdés, ott is rengeteg érv és ellenérv merült fel hasonló helyzetben, de nagyobb léptékben.)
Lehet-e pótolni egy ilyen öreg, egészséges fát? (Az időtényezőt is beleszámítva, minimum egy kisebb fasort kellene ültetni helyette.)
Milyen eljárás kell ahhoz, hogy egy településfejlesztési lépés a helyiek, a tervezők, a kivitelezők és a vezetés számára is megnyugtató eredménnyel járjon?
Kérdem én, ha egy 8000 fős településről e-mailes szervezésre 100 ember tüntet egy fa megmaradása mellett, az sok, vagy kevés? Ha a közösségi oldalon több mint 500 lájk van, az elég, vagy nem? Ha hajnali hétkor ott van két tucat ember, köztük a falu leghíresebb embere, az nem elég? Arra biztosan, hogy 10 rendőrt vezényeljen ki a favágás biztosítására az internetes figyelőszolgálattal ellátott rendőrség. Arra viszont nem, hogy a sokak számára szimbólummá vált fa megmaradhasson.
Miért csak ennyi (semmi) van a település honlapján a vasútépítés linkre kattintva a helyiek életét alapjaiban érintő vasútfejlesztésről és a hozzá kapcsolódó eseményekről?
A cikkre levélben reagált a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt, alább bemásolom a szöveget:
"Beteg és balesetveszélyes volt a piliscsabai hársfa
Ma reggel a vasútépítők kivágták a "piliscsabai öreg hársfát". A fa kivágására, azért volt szükség, mert közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. A hársfa nem állt piliscsabai helyi védettség alatt. A fa kivágása a jogszabályoknak megfelelően zajlott, a kivágáshoz a MÁV Zrt. megadta az engedélyt.
A felsővezeték esetében 2 méteren belül lettek volna a fa ágai, ami kiemelten balesetveszélyes, hiszen a jövőben könnyen áramütés áldozatává válhatott volna bárki, aki a fa közelébe ment volna. Az építendő sín alatt húzódnak a fa gyökerei, ami a vasúti előírások szerint azért szabálytalan, mert élő szervezetről lévén szó, mozgásával a vasúti pályát veszélyezteti, megemelheti vagy lesüllyesztheti, ami fokozott forgalmi balesetveszélyt jelenthet. A mellékelt képen is látható, hogy a fa egészségkárosodása jelentős, hiszen a tőkorhadás olyan mértékben előrehaladott állapotban volt, hogy már az üregképződés is megindult, ezen felül a fa törzsén helyenként rákos kinövések is láthatóak voltak. Egy esetleges nagyobb vihar következtében a kidőlés lehetősége is fennállhatott, ebben az esetben mind az újonnan kiépítendő peronon várakozókra eshetett volna, mind alányúlva a síneknek a személyi szállítást is veszélyeztethette volna.
Figyelembe vettük a helyi lakosság ragaszkodását a hársfához, ezért megvizsgáltuk, hogy van-e lehetőség a fa átszállítására, azonban biológusaink megállapították, hogy egy ilyen idős és beteg fa esetében a szállítás teljes biztonsággal a fa elpusztulásához vezetett volna.
A fa további felhasználásáról, esetleges karitatív hasznosításáról szeretnénk, hogyha a piliscsabaiak döntenének.
Társaságunk a beruházásoknál kiemelten figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat, a Budapest-Esztergom vasútvonal felújításánál is több ezer cserjét és fát telepítünk.