Ha Ön nem 30-40 év közötti férfi lakos Óbudáról, aki évente több alkalommal is ellátogat a Római-partra, akkor maradandóan befolyásolhatja a szeptember közepéig kitölthető, gátról szóló, civilek által összeállított kérdőív végeredményét. Ellenkező esetben az Ön jelentősége nem lesz olyan nagy, mert a fent nevezett csoport a legaktívabb a kérdőív kitöltésében. A fiatal óbudai férfiak a kérdőív eddigi statisztikája alapján nem szeretnék a gátat közvetlenül a parton, és zavarják őket a partra behajtó autók is. A rendezetlenséget nem szeretik a part jelenlegi állapotában, de a természetes környezet jelenlétét és a sok fát igen. Szeretnének elválasztott kerékpáros- és gyalogossávot és a parton található épületek részben közösségi célú hasznosítását (például csónakházak) és beleszólást a Római sorsába. Erre úgy tűnik, esélyük is lesz, mert a főpolgármester népszavazás kiírását szorgalmazza a gátról, elvileg még az sem kizárható, hogy ha nagyon ellenzik a szavazók, akkor letesznek róla. Még nem tudni, hogy kerületi, vagy fővárosi szavazás lesz.
A római-parti gáttal kapcsolatban korábban összegyűjtöttem az érveket és ellenérveket, aki ki akarja tölteni a mostani kérdőívet, annak érdemes előtte röviden átfutnia, nem hosszú az írás. A kérdőívet eddig közel 2500 ember töltötte ki, a statisztika alapján mindenki jót akar, a történet mégsem ilyen egyszerű. Nekem például a mai napig nincs kikezdhetetlen álláspontom az ügyben, pedig ebben az évben volt szerencsém beszélgetni a gátat tervező mérnökkel, két, a Római-ügyben igen aktív civillel, de még Tarlós István főpolgármesterrel is.
Mindent egybevetve az az érzésem, hogy nehéz lesz itt igazságot tenni. Aki fel tudja oldani a Római-parti problémát, az előtt le a kalappal. Nekem ez a partszakasz egy, a még meglévő természetes vízparti kapcsolattal rendelkező partszakaszok közül a fővárosban, ennek minden előnyével és hátrányával együtt. (Szép a víz, amíg nem önt ki.) A Római-part abban különbözik a többitől (például szemben az újpesti oldal félszigetei vagy a Háros sziget), hogy komoly múltja van, igaz, a jelene kissé komolytalan. Különbözik abban is, hogy itt még legalább van valami kis szolgáltatás, és jó a megközelíthetősége. Lehetne fejleszteni, de a gáthoz kapcsolódóan valószínűleg éppen hogy akadályozni fogják a további beruházásokat, hogy senki ne vádolhasson senkit azzal, hogy ingatlan mutyi miatt épült a gát. Ezzel viszont éppen az értelme veszik el a közvetlenül a partra telepített gátnak. Az, hogy az építkezés miatt sok fát ki kell vágni, városfejlesztés szempontjából rövid távú probléma, nem ültetett erdőről van szó, és például a Margit-szigeten sem zavar senkit, hogy vízbe lógó fák helyett körben futni lehet, pedig a sziget anno elég jelentős beavatkozást követően nyerte el a mai formáját. Sajnos ez ilyen műfaj, évtizedekben kell gondolkozni hozzá.
A Rómainak lehet a sorsa ez is, az is: lehet fejleszteni, és akkor a parton érdemes az elsőrendű védvonalat kialakítani. De így is lehet hagyni, ahogy van, csak évente takarítsuk ki, és persze oldjuk meg a Nánási út mögött lakók árvízvédelmét a Nánási úton. Ez döntés kérdése. Ha nincs türelme megvárni a népszavazást, most dönthet Ön is a civilek kérdőívének kitöltésével.