Kedves Géza, építészként levelet írok Neked, mert szeretném elmondani, hogy a milánói világkiállításra összeállított, a napokban véglegesként közzétett pavilonterv építészetileg nem értékelhető. Azért nem, mert szellemileg nem létezik. Nem nevezhető alkotásnak. Egy vagy több, valószínűleg jó szándékú, de összezavarodott elme szüleménye csupán.
Gondoltam, magamra vállalom, hogy ezt Neked elmondjam, neki is fogtam, hogy elmagyarázzam részletesen, miért, most mégis zavarban vagyok. Ez a terv ugyanis olyan illetve nem is olyan, hanem inkább szóval nem találom a szavakat. Nem tudom Neked így hirtelen értelmesen megfogalmazni, hogy miért és mennyire nem megoldás ez a szörnyűség, amelyet majd Magyarország nevében fel akartok építeni Milánóban. Hét éve dolgozom építészkritikusként, de ilyen velem még nem fordult elő: ezt a tervet építészeti kritikával illetni egyszerűen lehetetlen.
Nem hiszem, hogy azért nem találom a szavakat, mert nem érteném a szándékot, a magyar ihletettséget. Makovecz Imre tanítványaként érteni vélem, csak éppen ez a mű egyszerűen nem méltó ahhoz a szellemiséghez. Emlékszel a sevillai pavilonra, ugye? Na, az a szint, ha ehhez a témához nyúl az ember. Ha úgy nem megy, akkor nem szabad. Akkor maradni kell az alázatnál, az egyszerűnél, a biztosnál.
Amilyen a maga szellemes és őszinte, közérthető módján az a másik, a zsűri által nyertesnek meghirdetett pályázat volt. Látod, itt már jönnek a szavak. Hiteles, egyszerű, ötletes, jópofa, szakmai túlzások, öncélú formalizmus nélküli – arról a műről tudok beszélni. Erről az izéről nem.
Normális esetben persze egy egységes és fajsúlyos, szakmai érdek-képviseleti szerv kellene, hogy világosan artikulálva kimondja, a pavilon tervezésére kiírt pályázat módszereitől és a szürreális végeredménytől elhatárolódik. Sajnos szeretett szakmám, az építészeké, évtizedek óta nem képes egységesen és eredményesen fellépni saját maga érdekében, de még az önálló identitása megőrzéséhez nélkülözhetetlen, alapvető értékek védelmében sem.