Igen, tehát kunyhók, családi házak és egy bejárat (!) mérkőzik meg a rendszerváltás utáni korszak legnagyobb beruházásával, a sokat vitatott, végül sikert aratott, de egyelőre nem eléggé kihasznált négyes metróval. A kérdés, hogy melyik beruházásnak a legmagasabb az építészeti színvonala, a döntést pedig építészettel rendszeresen foglalkozó újságírók hozzák meg. Vajon hogyan lehet közülük választani? Milyen szempont lesz végül a döntőben a döntő?
A MÉD sajtós zsűrijének napsütötte vizét igencsak megkavarta a döntőbe jutott építmények eltérő léptéke. A közös vacsorán parázs vita alakult ki a négyes metró körül. A jelen lévő építész tagok amellett érveltek, hogy ez a beruházás jelentőségénél fogva kiemelkedik a mezőnyből, jól is sikerült, így nem lehet kérdés, hogy nyernie kell. A tervező építészcsapatnak köszönhetően a magyarok is letették a névjegyüket a metróépítés nemzetközi asztalára, végre beszélnek rólunk, az meg nem az építészek felelőssége, hogy hol fut a nyomvonal.
A négyes metrótól egyet tényleg nem lehet elvitatni: valóban magas az építészeti színvonala. Két állomása, a Fővám téri és a Gellért téri már egy nemzetközi díjat is elnyert. Igaz, a színvonal nem ennyire kiemelkedő minden állomásnál, nem véletlenül ez a kettő nyert nemzetközi porondon is, hiszen ők lettek a legjobbak. A Média Építészeti Díjáért azonban nem ez a két állomás, hanem az egész beruházás versenyez. (Az állomásokról egyenként korábban írtam már kritikát, közvetlenül az átadás után, lelkes hangulatban.) A lényeg: bár az építészeti színvonal nagyon magasan van, nem lett homogén sem a beruházás egészét, sem az egyes állomások kialakítását tekintve: a föld alatti terek építészete általában nagyvonalúbb, tetszetősebb lett, mint a kijáróépítmények térfelszínnel való kapcsolata, ami több állomásnál vitatható.
A fenti ellentmondó érveket kiegészíti még az egész beruházás megkérdőjelezhető volta, sokak szerint nem helyes a nyomvonal, nem a négyes metróra lett volna a legnagyobb szükség a kétezres évek Budapestjén. Ez persze nem (?) építészeti kérdés, a suszter maradjon a kaptafánál.