A milánói magyar pavilon NEM ÉPÍTÉSZETI ALKOTÁS. Ez a kulcsmondat sok mindenhez. Ezen a mondaton keresztül vezet az út ahhoz, hogy a Szőcs Géza kormánybiztos által képviselt szemlélet és az építész társadalom között egyetértés születhessen valamiben.
Érdekes módon a felek mindegyike ezt mondja. Az építészek egységes tiltakozása – mert nevezzük a kormánybiztos érvelését naivnak, amikor azt mondja, hogy nem volt ez egységes, csak akinek tetszett, az nem tudott hangot adni a sajtóban a véleményének – éppen arról szólt, hogy nem képesek elfogadni ennek az épületnek sem a koncepcióját, sem a kinézetét, sem a tömegét, sem semmijét. És persze az eljárás módját sem, amikor „ötletpályázatot” követően, az építészeket is tagjai között tudó zsűri döntését írta felül a kormánybiztos egyszemélyes döntése.
Tehát a szakma véleménye az, hogy ez nem építészeti alkotás. És ezen a héten hétfőn az Olasz Intézetben megtudhattuk azt is, hogy Szőcs Géza szerint sem az. Az MNO-n megjelent részletes tudósítás szerint Szőcs hangsúlyozta, „nem középület készül, hanem egy alkalmi látványosság, aminek fő célja a közönség becsalogatása, figyelmének megragadása”. Tekintsünk el a „köz-” szócskától, és csodálkozzunk rá együtt, hogy a kormánybiztos szerint sem épületről van szó.
Hogy miért fontos ez? Ha nem épület, és így nem építészeti alkotás, akkor nem vonatkoznak rá az építészeti alkotásokkal szemben általában támasztott olyan elvárások, mint a szellemi tartalom, a funkció, a szerkezet, az anyaghasználat és a forma összhangja. Ne higgyék azt, hogy ezt az öt dolgot olyan könnyű összehozni, csak a legnagyobbaknak sikerül, és nekik sem minden esetben. Aki ebből tetszőleges hármat összehoz, az már joggal számíthat a szakma elismerésére.
Sárkány Sándornak, akit ennek a pavilonnak szellemi atyjaként tisztelhetünk, ez nem sikerült. Kettőt sem. De ő nem is építész, és ezek szerint nem is épületet akart létrehozni. A magyar pavilon egy – ebben a cikkben nem minősített – világkép által fontosnak érzett szimbólumoknak a közös ábrázolása, olyan méretben, hogy történetesen ezek közé a szimbólumok közé be is lehet menni.