Az elmúlt időszakban a foci- és a külpolitikai szakértés mellett a tízmillió építész országa is lettünk. Erre az örvendetes fejleményre azután figyelhettünk fel, hogy tavaly május végén Szőcs Géza, a 2015-ös milánói világkiállítás magyar pavilonjáért felelős kormánybiztos úgy döntött: nem a januárban nyertesnek hirdetett Malom jeligéjű pályamű, hanem az annak idején másodikként rangsorolt, Sárkány Sándor alapötlete alapján kidolgozott, akkor még Alakor című terv valósul meg.
Azóta szinte mindenkinek igen határozott, és nem ritkán meglehetősen szélsőséges véleménye van a kiválasztott tervről – szakmán belül és kívül egyaránt. Bár ott még nem tartunk, hogy a pavilon látványával közvetlenül és valóságosan is találkozhasson a néző, az azonban a sajnálatos módon meglehetősen sok technikai malőrrel kivitelezett hétfői bemutató alapján is biztosan állítható, hogy szokatlan, vitára ingerlő vállalkozás valósul meg.
Egy olyan épületkoncepcióval utazunk Milánóba, ami erőset állít, jelenlétével tüntet, és kétségkívül nem a langymeleg esztétikai kompromisszumkeresés lázában fogant. Annak idején a Magyar Nemzet Online építész szakírója, az egyébként Makovecz-tanítvány Őrfi József a blogján azt a fontos szempontot emelte ki, hogy a terv ötletgazdája, a nem építész végzettségű Sárkány – akinek képzeletét saját bevallása szerint a káptalantóti piac látványvilága termékenyítette meg – szándéka szerint nem épületet, hanem egy díszletet álmodott meg.
Ez utóbbi szempont – pozitív előjellel – a hétfői prezentáción is előkerült, hiszen mind Szőcs, mind a közönség egyik építész tagja hangsúlyozta: nem középület készült, hanem egy alkalmi látványosság, aminek fő célja a közönség becsalogatása, figyelmének megragadása. Ezt az egyébként védhető álláspontot némiképp árnyalja az a tény, hogy a tervek szerint a pavilon a milánói esemény után hazaköltözik, és végleges lakhelyet talál magának Szombathelyen, a 11-es huszárok egykori laktanyája területén.
Őrfi egy korábbi cikkében szakmailag is szemügyre vette az akkor már ismert tervet. Akkor úgy fogalmazott: bár érti a szándékot, a „magyar ihletettséget”, de azt gondolja, hogy a végeredmény nem méltó a Sárkányék által is hivatkozott Makovecz Imre szellemiségéhez.