Az elmúlt napok legizgalmasabb netes olvasmánya volt számomra Pápay György jegyzete itt az MNO felületén az egyházi és a szekuláris Európa gondolkodásmódjának és az iszlám térnyerésnek a viszonyáról. A szerző nagyon helyesen mutat rá, hogy Európa vallásos és nem vallásos felének meg kell találniuk a közös nevezőt, ha európai identitásukat hosszabb távon szeretnék megőrizni. Pápay gondolatmenete szerint ez a közös alap az egyház és az állam következetes szétválasztása, és egymás értékeinek elismerése lehet.
A gondolatmenettel 100 százalékban egyetértek, a közelmúltban ismertté vált budapesti mecset tervével kapcsolatban pedig szeretnék rámutatni, hogy hol van az építészet szerepe az eltérő kultúrák és vallások közötti párbeszédben.
A budapesti mecset nem teljesen új keletű téma. Koós Miklós építész-bloggert tartják a legismertebb névnek ebben a szakmában, aki nemcsak beszél az építészetről, hanem gyakorolja is – és teljes joggal. Azért beszélek most róla, mert éppen ő készítette el 2010-ben azt a mecsettervet, amelyet még Újbudára kívántak telepíteni. A terv tiszteletben tartja az iszlám vallási előírásait, megvalósul a nemenkénti elválasztás, és az ebből a szempontból nem kedvező telken azt is megoldotta, hogy az imaterem Mekka felé legyen tájolva.
A terven bemutatott épületnek – ahogy az Urbanista szerzője lényeglátóan rámutatott – „egyszerre kell megfelelnie az iszlám közösség elvárásainak, illetve a magyar építész szakmai és az itt lakók elvárásainak, lévén mindez a magyar valóságban fog létezni”. A mecset külső megformálását tekintve igazodik a környező beépítéshez, és finoman, de mégis egyértelműen utal funkciójára.
És éppen ez a lényeg. A napokban ismertté vált mecsetterv, amelyet a hírek szerint Kőbányára szánnak – bár úgy tűnik, mégsem ott lesz – nem felel meg a fenti szempontoknak. A Pesti Srácok szerint török építészstúdió által tervezett épület nem vesz tudomást arról, hogy Európában van, egyszerűen importálja a saját tradicionális építészetét:
A dologgal két szempontból van probléma. Az egyik az építészet rendkívüli kultúraközvetítő szerepéből adódik, hiszen éppen ez a szakma az, amely alkotásaival a legmaradandóbban képezi le és teszi láthatóvá egy adott társadalom gondolkodásmódját. Ha a megvalósult épület nincs összhangban az ott élők felfogásával, zavart, rosszabb esetben indulatokat válthat ki. (Lásd például a Kálvin téri „vasaló” épülete, amelyet csak a többségi társadalom kulturális értelemben vett kisebbsége, az építész szakma értékelt, ráadásul ők is csak többé-kevésbé.)
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!