Michel Houellebecq Behódolás című intellektuális bestsellere egy olyan Európa képét rajzolja meg, amely a nem túl távoli jövőben leteszi a fegyvert az iszlám kulturális-demográfiai térhódítása előtt. A számos kínálkozó értelmezési lehetőség közül az egyik – amely a Heti Válasz révén a hazai sajtóban is teret kapott – a nyugat-európai szekuláris-progresszivista értelmiség elleni vádiratként közelíti meg a regényt. S valóban, a szerző elképzelt Franciaországában a keresztények a hatalomra jutott mozlim párt természetes szövetségeseinek bizonyulnak, hiszen közös az ellenségük: a felvilágosodás eszmei talaján álló modern ember hitehagyottsága és dekadens nihilizmusa. A regénynek természetesen egyéb rétegei is vannak, de a belőle kiolvasható ellentét a keresztény és a szekuláris Európa gondolkodása között valóban fennáll. Vegyünk egy másik, immár nem a fikció, hanem a véres valóság köréből származó példát.
Mint ismeretes, már-már szimbolikus módon éppen Houellebecq művének franciaországi megjelenése napján történt a Charlie Hebdo szatirikus hetilap elleni merénylet. Az értelmetlen vérontást rögtön egységes felháborodási hullám követte, de a tragédia másnapján már mind a nemzetközi, mind a magyar közbeszédben megjelentek egymásnak ellentmondó következtetések. És itt nem az iszlámmal kapcsolatos különféle véleményekre gondolok, hanem a keresztények és a szekularisták között kiújult nézeteltérésre. A szekularizmus hívei arra jutottak, hogy az iszlamisták által elkövetett merénylet minden kétséget kizáróan bizonyítja: a vallás általában véve rossz dolog, mert intoleranciához, fanatizmushoz, s így közvetve vagy közvetlenül erőszakhoz vezet.
Ebből a szemszögből a Charlie Hebdo munkatársai valóságos hősök, mivel válogatás nélkül űztek gúnyt a nagy világvallások képviselőinek legszentebb jelképeiből. A keresztény európaiak egy része ezzel szemben elítélte ugyan magát a vérengzést, de egyúttal annak a véleményének is hangot adott, hogy a karikaturisták túl messzire mentek, amikor sportot űztek a sokak számára oly fontos vallási értékek nevetségessé tételéből. Ez a két álláspont voltaképpen kölcsönös megerősítést kínált egymás számára: a hívők nyers vallásellenességet, míg a nem hívők avítt vakbuzgóságot hallhattak ki a másik fél érveiből.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!