Attól volt nemrég hangos a királykék hírfolyam, hogy a Cambridge Analytica elemzőcég nagyjából 87 millió Facebook-felhasználó adataival élhetett vissza. Nem kevés. Hogy a Zuckerberg-univerzumban mennyire érezhetjük biztonságban magunkat, ahhoz beszédes adalékot jelentenek a 24.hu-nak a szolgáltatótól kapott becslései is. Ezek szerint 32 067 magyar felhasználó került a kiszolgáltatottak közé. Méghozzá úgy, hogy a kémalkalmazást mindössze 13 hazánkfia telepítette biztosan. Csakhogy e tizenhármak képezte fekete lyuk beszippantotta az online térben körülötte élőket is. Jó sok jóhiszemű júzert mailcímestül, ballagási fotóstul, pártszimpátiástul.
A következő közlemény már arról szólt, hogy a Facebook mindahány felhasználója feltételezheti: illetéktelenek férhettek az adataihoz. 2,2 milliárd profil. Ez sem használ a március óta zuhanó részvényárfolyamoknak.
Az Apple vezérigazgatója, a köztudomásúan korán kelő Tim Cook ezúttal is időben ébredt, és nem késlekedett kihasználni a pillanatot. Miközben Mark Zuckerbergre épp rászámolt az internet népe, Cook arról kezdett beszélni, hogy számukra a vásárlóik fontosabbak annál, hogy hirdetőknek adnák el, amit tudnak róluk. Demagóg, de jókor jött szöveg. A kék szorítóból az a megmosolyogtató válasz érkezett, hogy a Facebook missziója embereket összekötni, és ahhoz, hogy ez a platform mindenki által (vagyis – tehetjük hozzá – akiknek okoseszközük vagy asztali számítógépük, hozzá lefedettségük is akad) elérhető legyen, reklámokat szükséges a rendszerbe tenni.
Ezzel nemhogy az Apple-vezér felvetésére nem válaszolt, másnak sem mondott semmi újat Zuckerberg. Tudjuk, hogy a hírfolyamunkat mókusok helyett hirdetések hajtják. Ha az üzenőfalunkból kivonnánk a kölyökkutyákat, a politikusokat, a popsztárokat, a friss szerelmeseket és az újszülötteket, egyetlen hatalmas, személyre szabott óriásplakát maradna. Úti célok, vacsorázóhelyek, sportcipők és véleményvezérek szerepelnének rajta. A Facebook ugyanis a vágyainkat tárja elénk, amelyeket magunknak is félve mondunk csak ki, a keresőbe viszont bátran bepötyögjük őket. A net meg nem felejt. 2016 első negyedévében a Facebook bevételeinek 96,6 százaléka származott hirdetésekből. A helyzet az, hogy az álmainkból él. Mi pedig vehemensen lájkoljuk a kiárusított, online, híg kábulatot. Jólesik elhinnünk, amit a szürke pólóba öltözött, szeplős és borotvált Lenin szónokol nekünk.