Régen komoly társadalmi elismerés övezte az építészeket. Olyan szakemberek voltak ők, akik értettek az építéshez és értettek a tervezéshez is. Ha valahol épületre volt szükség, megpróbáltak a legjobb tudásuk szerint valami oda illőt létrehozni. Ybl Miklós például rengeteget tett azért, hogy a korábban a házi személyzettel egy szinten kezelt építészek megbecsült alkotókká váltak Magyarországon.
Na, ez a folyamat a XX. században lépésről lépésre fordult vissza. Mindenféle izmusok trollkodták szét a korábban egész általánosnak tekinthető értékrendeket. A fejekben zavar támadt, a zavar helyét később az értetlenség, majd az üresség foglalta el. A szocializmus tiltott-tűrt-támogatott kategóriái megfojtották végül az építészek maradékát is. (Makoveczet mondjuk nem sikerült.) A rendszerváltásra nem maradt a szakmában más életben tartó ösztön, mint a pénzsóvárság.
Mára az építészek gyakorlatilag köznevetség tárgyai. Olyan emberek, akik halál komolyan gondolnak olyan dolgokat, hogy egy téglafalú kocka szép. Illetve nem szép, de ezt is halál komolyan gondolják, attól függ, melyiküket kérdezzük. Az ilyen kérdések körül késhegyre menő vitákat folytatnak, ami azt mutatja, hogy a tudást követő zavar, értetlenség, majd üresség korszaka újra az értetlenség irányába fordult. Ezt követheti majd a zavar időszaka (bár lehet, hogy már itt is van), végül jöhet újra az értékteremtő alkotásé.
Tök mindegy még, hogy mit mondanak ma az építészek. Szavuknak súlya nincs, és ezt éppen olyan történetekkel érik el, mint ez a mostani, amikor egy trafóház sorsáról vitatkoznak. Egy trafóházról, amelyik egyszerű, téglaformával készült, mikor beállították a Nagycsarnok mögé. Funkciója annyi volt, hogy a kor technikai színvonalán elférjen benne időjárástól védetten a transzformátorállomás. Léstyán Ernő építész, akit felkértek a nemes feladatra, nem cifrázta túl a dolgot.
Nem akart eklektikusnak látszó épületet emelni, ami eltitkolja, hogy mi van benne. Valószínűleg nem is kapott volna rá pénzt. Csinált valami nagyon egyszerűt, arra figyelt, hogy a rendhagyó funkciót hordozó, rendhagyó épületen rendhagyó legyen a homlokzat tagolása is. Ez a homlokzat (illetve ezek a homlokzatok, hiszen három eltérő transzformátorházról beszélünk) kortárs kompozícióként értelmezhetők. A maguk módján – építészeti alkotásként – teljesen szalonképesek, bár a szélesebb közönség érdeklődését nyilván nem keltette fel, hogyan helyezkednek el az ablakok a városszövetbe amúgy sem illő házakon.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!