Jó pár éves ügy a római-parti mobilgát. Néha hallunk róla, hogy áll a dolog, de érdemi lépés tudtommal még nem történt. Annál többet vitatkoztunk róla, hogy megéri-e kivágni egy hektár természetes erdőt, számos további, a vízparti látképet meghatározó fát azért, hogy a terület védve és rendezve legyen. A mobilgátak szakértői más nyomvonalat, más technológiákat ajánlgattak, de ehhez – valljuk be – nem nagyon ért rajtuk kívül senki. Annál elgondolkodtatóbb volt az a gátellenes, egy-kétezer fős tüntetés, ahol az egyik szónok azt állította: a Római-part árvízvédelme mérnöki kreativitással, érzékeny eszközökkel megoldható úgy is, hogy ne vesszen el a part természetes jellege.
Nem vagyok mobilgátszakértő, de építészként ez a hozzáállás számomra is a legszimpatikusabb. Saját házamnál például voltam olyan érzelgős, hogy meghagytam három fenyőfát, amely közül kettő a nappalink helyén van, egy pedig a leendő garázskapu előtt áll. Így kisebb a lakótér, és a parkolásnál is észnél kell majd lenni, de ezek elfogadható dolgok számomra – a fák ebben az esetben nekem többet adnak, mint elvesznek, inkább kerülgetem őket.
Van olyan eset is, ahol egy cseppnyi odafigyelés is elég lenne egy-egy fa érdekében. Országos szintű botrányt kavart például egy piliscsabai hársfa, amely áldozatául esett az Esztergom–Budapest vasútvonal építésének. Az állomás szélén álldogáló, 150 év körüli „hárs polgártárs”– ahogy a helyiek elnevezték – békésen elvolt, maga mellett vagy öt vágánnyal. Az új állomáson mindössze három vágány fut, mégis kivágták a fát, pedig valószínűleg megoldható lett volna, hogy maradjon.
De az előző esetben legalább az nem kérdés, hogy a projekt, vagy a kivágásra ítélt fa súlya nyom-e többet a latban. A szintén évek óta fényesre rágott gumicsont, a Liget Budapest Projekt körüli vita leginkább arról szól, hogy pontosan mennyi fa sérül, és pontosan mit kapunk cserébe? Érezhették a döntéshozók is, hogy kivágott fa módjára recseg-ropog az elképzelés, ezért be is dobták az ötletet, hogy a Nyugati mögé építenek új közparkot. Aztán hamar kiderült, hogy maga Orbán Viktor sem tud százéves fákat felépíteni, így legjobb lenne, ha a park maradna park, a fejlesztési területre, amely a pályaudvar mögött van, meg építkeznének. A Liget Budapest ettől függetlenül megy tovább, a mérleg mindkét serpenyőjében vannak súlyok, meglátjuk végül, kinek lesz igaza.