Szlovén extrémsportoló az Északi-sarkvidék fölött

Visszaérkezett vasárnap Ljubljanába Matevz Lenarcic szlovén extrémsportoló, aki a világon elsőként ultrakönnyű repülőgéppel repült át az Északi-sark fölött.

2013. 05. 27. 10:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 54 éves biológus, pilóta 290 kilogramm súlyú légi járművével, a szlovén gyártmányú Pipistrel Virus-SW914 repülőgéppel légszennyezettségi méréseket végzett az Északi-sarkvidék fölött.

Lenarcic érkezésekor elmondta, hogy az időjárás okozta számos nehézség ellenére kis késéssel, de sikerült teljesítenie az útvonalat: Észak-Európa, majd az Északi-sarkvidék fölött áthaladva, Kanada érintésével az Atlanti-óceán északi részén, a legendás Charles Lindbergh egykori útvonalán haladva tért vissza Európába. Április 22-én indult és több szakaszban teljesítette a mintegy 15 600 kilométert. „A fontos az, hogy mind a repülőgép, mind én egyben érkeztünk haza” – hangoztatta.

A Virus SW914 típusú repülőgép 6,5 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 10,7 méter, 290 kilogramm a súlya és óránként 300 kilométeres sebességre képes.

A szlovén férfi három-négyezer méteres magasságban repülve a légkör egy olyan szintjén mérte a szennyezőanyagok koncentrációját az Észak-sark térségében, ahol eddig még sosem végeztek hasonló méréseket. A repülés során gyűjtött adatokkal a légkör felmelegedését tanulmányozó klímakutatók munkáját akarja segíteni.

Matevz Lenarcic első alkalommal – és a világon elsőként – 2004-ben kerülte meg a Földet ultrakönnyű repülőgépével társpilóta vagy bármilyen más légi logisztikai támogatás nélkül. Második világ körüli útja alkalmával, tavaly az első szlovénként szállt le az Antarktiszon, és repült át a világ legmagasabb hegye, a Mount Everest fölött.

A szlovén kalandor sebességi világrekordot is felállított az 500 kilónál könnyebb repülőgépek kategóriájában, 2011-ben pedig elnyerte az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA környezetvédelmi díját, mivel kevesebb mint két óra alatt, egy utasra számítva egy gallonnál (3,79 liter) kevesebb üzemanyaggal tett meg 322 kilométeres távolságot.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.