Két nap – a naptár miatt három – most halottainké, de szentjeinké és boldogainké is. A mindenszentek ünnepe, halottak napja ünnepkör valójában talán profán (világi) gyökerű, de ezzel nincsen is semmi baj, hiszen mire intézményesült az egyház, addigra már sok ezer éves kultúrája volt a halottakra való emlékezésnek, illetve valamiféle kapcsolattartásnak velük.
Hogy az egyház hogyan és miként ragasztotta a naptárba a római Pantheon pogány templom megszentelésének ünnepét, arról tavaly beszélt az MNO-nak Török Csaba tévéreferens katolikus pap, és akkor végeztük el az ünneppel kapcsolatos történeti áttekintést is, beleértve a mindenszentek és a Halloween szerencsétlen találkozásával. Török Csaba akkor igen toleránsan (vagy inkább talán tehetetlenül) nyilvánult meg azzal kapcsolatban, hogy „minimum” kulturális tartalmakra szükségszerűen ráül a globalizmus, de hát mit csináljunk...
Idén (amikor az ünnepkörrel kapcsolatban annyi a változás a korábbiakhoz képest, hogy kötelező szentmisén való részvételt ír elő a katolikus egyház) Frank Pál szalézi szerzetest látogattuk meg és vájkáltunk múltbéli emlékeiben, miként találkozott először a halállal, hitoktatóként miket kérdeztek tőle a gyerekek a témában, és mi a kapcsolattartás helyes (egészséges) módja ma.
A temetőlátogatáson kívül
Egy bizonyos Odiló clunyi bencés apát 998-ban kezdeményezte, hogy a szerzetesek november 2-án ünnepeljenek halottak napját, egy nappal az után, hogy a mennybe már felkerült holtakról – mindenszentekről – megemlékeznek. Részletek korábbi összeállításunkban.
A hagyományok „tortájának” csak egy kis szelete a temetőlátogatás, ami egyébként német katolikus hatásra terjedt el, és csak a XIX. században. Részletek.Főpásztori misék
Erdő Péter bíboros atya mindenszentek ünnepén 17 órakor ünnepi szentmisét mutat be az esztergomi bazilikában, majd másnap, november 2-án, halottak napján reggel 8.30 órakor, az elhunyt főpásztorokért misézik az altemplomban.
A keresztény szokások közül azért természetesen „divatban” maradt a halottak sírjainak látogatása, gondozása. Ennek az a gyökere, hogy a keresztény hit szerint a test fel fog támadni, addig pedig – mint Török Csaba atya mondja – álomban van. A gyakran előforduló, ilyenkor nyerhető „búcsúról” pedig így fogalmaz: