Nagycsütörtök: aki a legnagyobb akar lenni, így kell tennie

Milyen az előrelátó, jó főnök? Durván leegyszerűsítve így is szólhatna nagycsütörtök üzenete.

2014. 04. 17. 4:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenkét kolléga azon disputál, ki hol áll a főnök szemében. A zsidók Egyiptomból való kivonulására emlékezve ültek össze közösen vacsorálni. Az asztalon keserű saláta, kovásztalan kenyér – s más egyszerű ételek –, bor.

A főnök megjön, egy szót sem szól, csak egyesével eléjük térdel, feltűri ruhaujját és megmossa a férfiak lábát. A döbbenetből elsőként magához térő illető felhorkan, hogy az ő lábát aztán meg nem mossa a főnök. „Én vagyok a főnök, s így teszek. Tegyetek hát ti is így”, hangzik a végtelenül egyszerű indoklás. A történetet János evangelista írja le az újszövetségi könyv 13. fejezetében (1-15. vers).

Ferenc pápától is hasonlóan példamutató főnöki gesztusokat láttunk az elmúlt 13 hónapban, megválasztása után kifizette a számlát – mindenkinek, amennyi jár –, s a legnagyobb szeretettel azokhoz fordult, akiknek a leginkább szükségük van rá: a börtönök lakóihoz, a szegényekhez, a betegekhez – Jézus is a betegeket jött gyógyítani, szolgálni, nem (csak) az egészségesekkel, a jómódúakkal, a „felkent tökéletesekkel” találkozni.

Az első nagycsütörtök estéjének szolgáló jelenete és az ezt követő vacsora alapította és definiálta a papság alázatos feladatát. A médiának is köszönhetően mostanra már egyre több, az átlagember mércéjével mérve is „jó papot” látunk: Böjte Csabát, Pál Ferit, Vértesaljai Lászlót, gördeszkás, éneklő, szörföző lelkipásztort. Ezek mind a Jézus által definiált papi „missziós szerep” egy-egy, de bizton mondhatjuk, a teljességre törekvő egyéniségei, nem is beszélve arról a számos vértanúról, akiknek szolgáló életpéldáját szentté vagy boldoggá avatásuk folyamatában van módunk megismerni.

Pillantsunk bele most nagycsütörtök eseményeibe! A zsidók az utolsó vacsorán, széderestén tehát az egyiptomi szabadulás ünnepét ülték, a mester, Jézus pedig új tartalmat adott nekik: elmondta a körülötte ülő férfiaknak, hogy őt most el fogják árulni, elhurcolják, és megölik, de félelemre nincsen ok, mert a világ vétkeit magával viszi a halálba, ahonnan pedig vissza is fog jönni. (Az ószövetségi szentírási hely: Kiv 12,1-8.11-14.) A vacsora közben kenyeret tör és megosztja a bort is, ezzel alapítja meg a szentmisét és annak lényegét, az Eucharisztiát.

A megújított húsvéti vacsora után egy közeli kertbe mennek csendesen imádkozni, ott fogják el Jézust és adják a jogszolgáltató szervek kezére. A bűne ez: a zsidók királyának nevezte magát. (A történet részletes folytatása nagypénteki összeállításunkból derül ki.)

Minden jel arra mutat, hogy Jézus halála és feltámadása után folyamatosan fennmaradtak a nagycsütörtök eseményei, méghozzá ilyen részletgazdagon. Már a IV. századi Jeruzsálemben megtartották a „kéteseményes” nagycsütörtököt, az első misét a főtemplomban, a másodikat a Kálvária-hegyen tartották. A VII. századi Rómából is két miséről tudunk, a déli krizmaszentelési miséről és az estiről az utolsó vacsora emlékére, és bár a következő időkben egybevonták a kettőt, XII. Piusz pápa a XX. század derekán visszanyúlt az ősforráshoz a két miseszertartással.

A nem vallásosok számára is bír egy igen mély kulturális élménnyel a nagycsütörtök esti szertartásnak azon kétezer éves pillanata, amikor a pap valóságosan megmossa a tanítványok (ministránsok, a helyi egyházközség vezetői, férfijai) lábát, illetve a bor és a kenyér Krisztus testévé és vérévé változtatása is ebben a „kontextusban” igényel a legkevesebb magyarázatot.

A szentmise végén sem kell még elrohanni, az oltárfosztás eseményével teljesen dísztelenné válik a templom, és mivel a mise eleji Gloriával kezdődően teljes csöndben zajlik a szertartás – a jeruzsálemi terem miliőjét visszaidézve –, a kiüresedés, a halál közelgő eseményére igazi mélységekben tudunk felkészülni.

Azokban a templomokban, ahol színvonalasabb énekes szolgálat van, érdemes késő este is visszalátogatni, amikor a sötét templomban csak gyertyák világítanak, és a Jeremiás siralmai hangzik el; minden szakaszra elalszik egy gyertya, ami az imádkozó Jézus mellett elalvó, illetve őt elhagyó tanítványokat jelképezi – ószövetségi jelentése: a megölt próféták.

Pillantson bele a 2013-as nagycsütörtöki utolsóvacsora-szentmisébe a váci bazilikában. A harangok 8\'00\"-nál mennek Rómába, a lábmosás szertartása 35\'00\"-nál kezdődik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.