A nagycsütörtöki csendből indul a nap. A kertben imádkozó Jézust elárulása után elfogták és megkezdődött „a per” ellene. Tanítványai elhagyták, talán együtt rettegnek egy titkos tartózkodási helyen, talán még együtt sem mernek lenni, pedig nagycsütörtökön megkapták a legnagyobb szolgálat üzenetét, illetve ők szereztek elsőként tudomást Jézus vállalásáról: a mester meg fog halni értük és minden bűnös emberért.
Ezen a napon tehát mindez beteljesedik, s ezért bár nincsen szentmise – szaknyelven mondva „aliturgikus nap” a nagypéntek –, két szertartás így is kialakult ezen a napon, de erről kicsit később.
Az első keresztények Jézus halála (péntek) és sírban pihenése (szombat) napját egész napos, szigorú böjtölésben töltötték Jézus – Máté evangelistától fennmaradt – szavainak szellemében (Mt 9,14). A szent három nap második napjának szertartásrendje később (IV. század) rögzült, de eucharisztikus ünneplés nem volt.
A nagypénteki nagy szertartás időpontja az őskeresztény kortól a középkorig Jézus halálának órájához igazodott, amikor viszont később már délelőtt is engedélyezték az ekkorra eső imaórát (nona), a nagypénteki szertartás délelőttre is átjöhetett. A nagycsütörtöki liturgikus rendrakáshoz hasonlóan XII. Piusz pápa a XX. század közepén visszaállította a délutáni ünneplést, illetve ekkortól van szentáldozás a nagypénteki ünnepen.
A zsidó naptárból eredően a görög paraszkeué és a latin parasceve elnevezés terjedt el, jelentése: készületi nap (hisz a húsvét a zsidó pészahnak a krisztusi kereszthalállal beteljesített ünnepe). A készület nyomait az Újszövetségben Máté evangéliumának 27., Lukács evangéliumának 23., János evangéliumának 19. fejezeténél találjuk. A keleti egyházban „hé hagia kai megalé paraszkeué”, vagyis „a szent és nagy készületi nap” ez a péntek, ebből rögzült a szláv nyelvekben és a magyarban is a Nagypéntek kifejezés. Mai hivatalos egyházi neve: „feria sexta in passione et morte Domini”, „az Úr szenvedésének és halálának péntekje”, angol nyelvterületen „hosszú péntek”, „jó péntek”.