Először is: vasárnap vagy hétfő a pünkösd?
Vasárnap. Ekkor ünnepli a katolikus egyház a Szentlélek, a harmadik isteni személy eljövetelét.
Erdő Péter bíboros felhívására a Magyar Katolikus Egyház is csatlakozik vasárnap a Ferenc pápa által meghirdetett izraeli-palesztin békeimához, így pünkösdkor a magyarországi katolikus templomokban is imádkoznak a Szentföld békéjéért. Az esztergom-budapesti érsek szerint a vatikáni esemény akár egy korforduló bevezetője is lehet.
Hogy s mint történt ez?
Az újszövetségi szentírás, ezen belül Szent Lukács evangélista leírása szerint miután Jézus feltámadt és visszatért tanítványai közé, 40 nappal később felment a mennybe, de hogy ne maradjanak egyedül a tanítványok, megígéri nekik a bátorító Szentlélek eljövetelét. Ez a feltámadást követő ötvenedik napon be is következett. 120-an imádkoztak együtt az utolsó vacsora helyszínén, megválasztották Júdás apostol utódját Mária jelenlétében, később pedig újra összejöttek, és hatalmas szélzúgás támadt; lángnyelvek jelentek meg az ott lévők fölött. A történéssel a tanítványok csodás módon megkapták a nyelveken beszélés képességét és a bátorítást. Mindez ahhoz kellett, hogy ne féljenek Jézus tanításával távolabbi közösségek elé is kiállni. Péter ráadásul – akinek tanítása hatására megalakult a ma általunk őskeresztényeknek nevezett közösség – elmagyarázta, hogy ami zajlik, az a választott népnek adott próféciák beteljesedése. Ez is Az apostolok cselekedeteiben olvasható, miként az is, hogy aznap megtért mintegy háromezer ember. A pünkösd ez alapján beteljesítése, megerősítése a feltámadásnak, Jézus maradandó jelenlétének. Nevezhetjük ezt a napot az egyház születésnapjának.
A zsidók számára akkor ez nem is ünnep?
De igen, csak a katolikus hit szemszögéből nézve annak „beteljesítetlen” formájában. Az egyiptomi kivonulás után 50 nappal az ószövetségi választott népnek kötelezettségei voltak: megjelenni Jahve színe előtt, zarándoklat keretei közt „a hetek” ünnepén – hét héttel a kovásztalan kenyér ünnepe után. Jézus korában ezt a mózesi könyvek alapján tudatosították az emberek; a történeti jellegű ünnepen, amikor a Sínai-hegyi törvény kihirdetésére emlékeztek, sokan érkeztek Jeruzsálembe, és ülték meg együtt a szövetségkötés ünnepét, egybevonva a hálaadással a termésért.