Ma kiderül, ki csinálta jól az adventi koszorút. Ma ugyanis nem a három lila – vagy azzal a színnel jelölt – gyertya egyike gyúl a koszorún, hanem két lila mellé az a különleges, a rózsaszín, ami Jézus születése – az egyház tanítása szerint az Ige megtestesülése – közelségének örömét (latinul: gaudete = örvendjetek) hirdeti.
De mit érne az örömvasárnap, ha csak kineveznénk egy ilyen pihenőnapot az évben a kötelező öröm napjának, és kész? Ráadásul a kereskedelem ezt a vasárnapot is a képére formálta, és ezüstvasárnapnak nevezte el mint a karácsony előtti nagy felhalmozás második legfontosabb napját...
A katolikus templomok mindegyikében ma ezt az evangéliumi szakaszt olvassa a pap János evangelistától, aki nem azonos a keresztelővel. Az idézet – éppen talán az örömkeresés és az „öröm gyakorlása” szempontjából – úgy is olvasható, hogy valaki nem buzgó katolikus. Sőt, lehet, hogy talán úgy a különlegesen izgalmas a szöveg:
Volt egy ember, akit Isten küldött, János volt a neve. Tanúskodni jött, hogy tanúskodjék a világosságról, s mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, csak tanúságot kellett tennie a világosságról. Ez János tanúsága, amikor a zsidók papokat és levitákat küldtek Jeruzsálemből hozzá, hogy megkérdezzék őt: „Ki vagy te?” Ő megvallotta, és nem tagadta, és megvallotta: „Nem én vagyok a Krisztus.” Erre megkérdezték tőle: „Mi vagy tehát? Illés vagy?” Ő azt válaszolta: „Nem vagyok.” „A próféta vagy?” Azt felelte: „Nem.” Akkor azt mondták neki: „Akkor ki vagy? Választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek minket! Mit mondasz magadról?” Ő azt felelte: „A pusztában kiáltó szava vagyok: 'Tegyétek egyenessé az Úr útját!', amint Izajás próféta mondta.” A küldöttek a farizeusok közül voltak. Ezért kérdőre vonták: „Miért keresztelsz tehát, ha nem te vagy a Krisztus, sem Illés, sem a próféta?” János ezt felelte nekik: „Én vízzel keresztelek, de köztetek áll az, akit ti nem ismertek. Ő az, aki utánam jön, akinek a saruszíját megoldani sem vagyok méltó.” Ezek Betániában történtek, a Jordánon túl, ahol János keresztelt. (Jn 1,6-8.19-28)