Változik az útvonal a Csomolungmára

Biztonsági okokból Nepál márciusban változtat a Csomolungma csúcsára vezető déli mászóútvonalon.

UDM
2015. 02. 19. 4:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ legmagasabb csúcsának meghódítására vágyó hegymászók ezentúl az alaptáborból elindulva a Khumbu-gleccser középső részén haladhatnak majd keresztül, elkerülve a bal oldali részét, ahol a tavalyi katasztrófa történt. Az eddigi útvonalat az 1990-es évek óta használták – ismertette a BBC News.

A tavalyi jéglavinát követően a hegyen dolgozó serpák sztrájkba kezdtek, magasabb fizetést és jobb feltételeket követelve munkájukhoz. Tiltakozásul a szezon teljes hátralévő időszakára lemondták a 8848 méter magas hegycsúcs meghódítására délről induló expedíciókat. A nepáli kormány ezért most a biztonsági körülmények javítására törekszik a hamarosan induló tavaszi évadban.

„Úgy gondoljuk, a lavinaveszély egyre nő a Khumbu-gleccser bal oldali részén, ezért az útvonalat középre helyezzük át, ahol minimális a kockázat” – közölte Ang Dordzse serpa, az új útvonal kijelölésével megbízott szervezet vezetője. Hozzátette: a szükséges köteleket és létrákat már beszerezték külföldről, hamarosan el is helyezik őket az új útvonal biztosítására.

A gleccseren átvezető középső út nem újdonság, több mint két évtizeddel ezelőtt még ezen haladtak az expedíciók. Az útvonalat az 1990-es években helyezték át a gleccser nyugati vállának nevezett bal oldali részre, mivel itt könnyebb és rövidebb mászás árán lehetett továbbjutni az első tábor felé, így a szakaszt még a tapasztalatlan hegymászók is teljesíteni tudták. Az útvonal hátránya a fokozott lavinaveszély volt.

Tavalyi tiltakozásuk alatt a serpák azt követelték a nepáli kormányzattól, tegye lehetővé, hogy helikopter segítségével szállítsák fel a hegymászáshoz szükséges felszereléseket az első táborba. A serpáknak így nem kellene súlyos csomagokat cipelniük a veszélyes szakaszon, illetve kevesebbszer kellene megtenniük ugyanazt az utat.

Az expedíciókat kiszolgáló teherhordók, akik közül sokan a serpa népből származnak, egy átlagos szezonban mintegy 30-40 alkalommal haladnak keresztül a Khumbu-gleccseren nehéz csomagokkal megrakodva. A külföldi túraszervezők egyetértenek a serpákkal, ugyanakkor nepáli társaik ellenzik a kérést.

„A nepáli törvények még mentőhelikopterek használatát sem engedik meg az alaptábor felett, többnyire a hegység törékeny természetvédelmi egyensúlyára hivatkozva, és mi egyetértünk ezzel a tiltással” – nyilatkozta Tika Gurung, a Nepáli Expedíciószervezők Szövetségének munkatársa.

A kormányzat azt reméli, hogy a mászóútvonal megváltoztatása, amit a nepáli és a külföldi túraszervező vállalkozások is üdvözöltek, némiképp lecsillapítja a serpákat. A Khumbu-gleccseren eddig csaknem 40 mászó lelte halálát, többségük az expedíciókat kiszolgáló személyzet közül került ki. A Csomolungmán mintegy 250 ember lelte halálát a csúcs első, 1953-as meghódítása óta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.