időjárás 3°C Antal, Antónia 2022. January 17.
logo

Őrültség vagy zseniális? Kik a húsevő vegetáriánusok?

Forrás: Diéta és Fitnesz
2021.03.01. 18:35
Őrültség vagy zseniális? Kik a húsevő vegetáriánusok?

A gondosan összeválogatott vegetáriánus étrend nagyon egészséges. Akadnak is jó néhányan, akik szeretnék ezt követni, de mégsem tudnak lemondani a hús ízéről. Pedig erre is van megoldás!

JÓ LETT VOLNA, DE NEM SIKERÜLT?

Szinte mindannyian ismerünk legalább egy olyan embert, aki vagy vallási szempontból, vagy egészsége megőrzése miatt, de nem eszik húst. Olyanok is akadnak, aki egyszerűen az állatok iránti tiszteletből, vagy környezetvédelmi okokból, vegetáriánusok lesznek. Egyre többet hallani arról, mennyire egészséges lenne, ha rengeteg zöldség és gyümölcs kerülne nap mint nap a tányérunkra, ezért legalább egyszer, de mi is belevágunk, hogy kipróbáljuk a vegetáriánus étkezést. Később aztán azzal az indokkal, hogy mennyire hiányzik a rántott hús vagy a szalámi íze, feladjuk és visszatérünk a hagyományos konyhához. Pedig létezik átmenet, amely talán a legkönnyebb út az egészség felé. 2003-ban az Amerikai Dietetikusok szövetsége megalkotott egy új módszert: a flexitáránus diétát, amelynek ma már szerte a világban egyre több követője akad – olvasható a diétaésfitnesz.hu oldalán.

Fotó: Pexels

KIK AZOK A FELXITÁRIÁNUSOK?

Ez a diéta a rugalmasságra épül. Vagyis arra ösztönzi azt, aki szeretné kipróbálni, hogy minél több zöldséget és gyümölcsöt egyen, a vegetáriánus étrend legyen az étkezésének alapja. De ha mégis nagyritkán megkívánja a húst, annak sem kell, hogy ellenálljon.

Miért egészséges?

Régóta bizonyított tény, hogy azoknál, akik kerülik a húsfogyasztást, bizonyos betegségek ritkábban fordulnak elő. Sokkal kevesebb elhízott embert találunk a vegetáriánusok körében, akik például nem szenvednek koleszterin problémáktól. A szív és érrendszeri betegségek, a rák a köszvény és a cukorbetegség sem fenyegeti őket. Ráadásul a vegetáriánusok általában más életmódot folytatnak, mellőzik a dohányzást, alkoholfogyasztást, sportolnak, figyelmet fordítanak a nyugodt étkezésre, többet tesznek lelki egészségük megóvásáért. Nem véletlen talán, hogy ezek az emberek sokkal hosszabb ideig is élnek.

HOGYAN KEZDJÜNK NEKI?

1. lépés: Ha szeretnénk ezt a diétát követni, a legjobb, ha hetente kijelölünk egy vagy két napot, amikor nem fogyasztunk húst. Ezekre a napokra tervezzük el jó előre, hogy mit szeretnénk enni. Itt nem az éhezés a cél, pusztán csak az, hogy átalakítsuk egy kicsit a szokásainkat. Ha pedig szeretnénk ezeken a napokon nassolni, válasszunk friss vagy szárított gyümölcsöket, esetleg egy marék dió vagy mandulát!

2. lépés: Ha az első lépés hetekig, hónapokig nem jelentett gondot, tovább változtathatunk az életmódunkon. Ezúttal jelöljünk ki már három-négy húsmentes napot egy héten. A legjobb, ha bevezetjük a napi három fő, és két kisebb étkezést. Ez olyan rendszerességet fog biztosítani a számunkra, hogy soha nem érzünk majd éhséget.

3. lépés: Ha határozottan az gondoljuk, mindez könnyedén ment, akár heti öt napon is megtehetjük, hogy vegetáriánus étrend szerint étkezzünk.

Mit ehetünk?

A vegetáriánus étkezés, nem csak köretekből, savanyúságokból, rántott sajtból és gombából áll. Nagyon fontos, hogy a zöldségeken és gyümölcsökön kívül, elegendő teljes kiőrlésű gabonát, rizst, kölest, hajdinát, hüvelyeseket és olajos magvakat is fogyasszunk. Ismerkedjünk meg a szójatermékekkel, melyek szintén változatossá teszik a húsmentes napjainkat.

A vegetáriánusok életmódjának elkezdését segítő további tippekért olvassa el a teljes cikket a Diéta és Fitnesz oldalán!

Korábbi cikkünkben a káposztalevest mutattuk be, mint a gyors zsírégető diéta alapját. Ezzel a diétával 7 nap alatt megtisztul szervezetünk a salakanyagoktól, és nagyon jól érezzük tőle magunkat.