A Class FM műsorvezetőjével a kevi böllértalálkozó kapcsán malacpofáról, hagyományról, családi összetartozásról, a jól feldolgozott, egészséges magyar disznóhúsról és az ölés elől menekülő jószág üldözéséről beszélgettünk.
– Köztudott, hogy szeret főzni, és jó ételeket is rittyent az asztalra, de honnan jött, hogy a találkozó arca legyen?
– Van egy zenekarom, akikkel játszottunk Túrkevén, és ott annyira összebarátkoztunk a helyiekkel, hogy meghívtak erre a fesztiválra. Ez már az ötödik alkalom, hogy ott vagyok a kis csapatommal. A disznóvágás közben még inkább összeforrt a dolog, nagyon szívesen állok olyan esemény mellé, ami jó kaját, bulit és hangulatot eredményez és ami egy kicsit visszatér a hazai gyökerekhez, amelyeket mostanában kezdünk egy kicsit elfelejteni. Pedig nem a rendes, jó alapanyagokból készült házi disznótorostól kell félni, amikor ételről beszélünk. Szeretem a hagyományt, szeretem a jó ételt, így a túrkevei találkozó nem is volt kérdéses számomra.
– Saját kézzel szúrt már le disznót?
– Képzelje el, igen, egy gyilkossal ül szemben. Az a legnagyobb baj a mai világban, hogy csomó olyan dologról, ami ősi, rituális és teljesen természetes, nem akarunk beszélni. Például nem akarunk a gyerekünkkel beszélni a halálról, amikor meghal a nagymama vagy a nagypapa. Pedig a gyereknek a maga szintjén el kell magyarázni, ez mit jelent. Ahogy azt is tudnia kell, hogy a nagyáruházban lefóliázott csirkemell eredetileg nem úgy néz ki, egykor jószág volt, aminek meg kellett halnia. Ma már olyan szabályzás van, hogy a disznóölés nem jelent olyan traumát, mint régen, amikor három ember szánkózott az ölés elől menekülő malac után a jégen. Ma már a disznó elejtésére vannak bevált, normális és korszerű módszerek. Az, hogy valaki a vér látványát és magát a disznóölést miként éli meg, az egyéni beállítottság kérdése, de behunyni a szemünket nem lehet, egyszer mindenki meghal. Egyébként meg a csirkepaprikás is úgy keletkezik, hogy volt egyszer egy tollas jószág, ami – szegény – elhunyt a mi hathatós közreműködésünkkel.